Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johols06
Sparkz skrev:Det brukar vara så här, stillastående, motor igång: Har du bara fått i en växel en gång så går det fint att växla så länge kopplingen är nere. Släpper du upp koppingen en gång så ingående axeln börjar snurra blir det trögt första gången igen när synkringen ska bromsa upp lådan.
Ja, exakt dessa felsymptom har jag. Som sagt så hjälpte inte åtgärderna som Pettson beskriver, i och för sig finns det en sak jag inte gjort (pga av att jag genomförde kopplingsbytet innan jag letade upp denna tråden) och det är att smörja ingående axel med mineralolja vilket det med all önskvärd tydlighet framgår i haynes-boken att man INTE ska göra (Haynes har ju haft fel förr i och för sig).
För att jag verkligen ska fatta:
1. Är det splinesen som behöver lite olja då för att lamellen inte ska kärva eller VAD är det som ska smörjas?
2. Är detta verkligen så känsligt att felen kan kvarstå DIREKT efter rengöring och kopplingsbyte om man inte smörjer?

/ Johan
av *pettson*
Johols06 skrev:
Sparkz skrev:Det brukar vara så här, stillastående, motor igång: Har du bara fått i en växel en gång så går det fint att växla så länge kopplingen är nere. Släpper du upp koppingen en gång så ingående axeln börjar snurra blir det trögt första gången igen när synkringen ska bromsa upp lådan.
Ja, exakt dessa felsymptom har jag. Som sagt så hjälpte inte åtgärderna som Pettson beskriver, i och för sig finns det en sak jag inte gjort (pga av att jag genomförde kopplingsbytet innan jag letade upp denna tråden) och det är att smörja ingående axel med mineralolja vilket det med all önskvärd tydlighet framgår i haynes-boken att man INTE ska göra (Haynes har ju haft fel förr i och för sig).
1. Är det splinesen som behöver lite olja då för att lamellen inte ska kärva eller VAD är det som ska smörjas?
2. Är detta verkligen så känsligt att felen kan kvarstå DIREKT efter rengöring och kopplingsbyte om man inte smörjer?

/ Johan
till att börja med så läser vi mitt inlägg...*Samt att ingående axeln ska smörjas där i röret med en icke mineralolja * Det betyder att det INTE ska vara en mineralolja. Sen är det så att stödröret för urtramplagret ska demonteras för att rengöras in och utvändigt. Splinesen ska smörjas ända in till packboxen. Dock ska packboxen skyddas. Sen ska röret monteras åter och smörjas med lämpligt fett. Sen återmonteras utramplagret efter det att du även smort hävpunkten till kopplinggaffeln. Nu ska det inte kunna dragga och problemet ska vara åtgärdat. DOCK är det så ibland att olja med fel viskositet används i växellådan och då får man liknande symtom med en växellåda som roterar såpass hårt att inte synkringarna orkar hålla emot och därmed blir det trögväxlat.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ett oljebyte är ju aldrig fel. Eftersom det skiljer "en del" i pris på oljebyte och riva ner lådan så kan man ju testa med oljan först. Castrol SMX-s har gjort underverk med synkringar ibland...
av Johols06
*pettson* skrev:
Johols06 skrev:

/ Johan
till att börja med så läser vi mitt inlägg...*Samt att ingående axeln ska smörjas där i röret med en icke mineralolja * Det betyder att det INTE ska vara en mineralolja. Sen är det så att stödröret för urtramplagret ska demonteras för att rengöras in och utvändigt. Splinesen ska smörjas ända in till packboxen. Dock ska packboxen skyddas. Sen ska röret monteras åter och smörjas med lämpligt fett. Sen återmonteras utramplagret efter det att du även smort hävpunkten till kopplinggaffeln. Nu ska det inte kunna dragga och problemet ska vara åtgärdat. DOCK är det så ibland att olja med fel viskositet används i växellådan och då får man liknande symtom med en växellåda som roterar såpass hårt att inte synkringarna orkar hålla emot och därmed blir det trögväxlat.
Ja, det är rätt Pettson "icke mineralolja" skrev du, jag var lite väl snabb i fingrarna igår. Men nu var det ju inte det som var det intressanta i detta fallet utan huruvida faktumet att jag inte smorde alls kan påverka så mkt så att felsymptomen kvarstår exakt likadant som innan jag gjorde kopplingsbytet.

När vi ändå håller på med petitesser så kan jag ju påpeka att det i tidigare inlägg jag gjort framgår att jag inte har nån hävpunkt till kopplingsgaffel eftersom lager och slavcylinder är en och samma enhet.

Att oljan kan påverka så mkt känner jag till men jag har inte tänkt på det förrän nu när du säger det. Jag bytte olja i samband med kopplingsbytet och köpte då den olja de på REJMES sa att det skulle vara. Nu är jag ingen mästare på beteckningar på olja men det var kvalitet: API GL4. Viskositeten kommer jag inte ihåg. Detta borde väl funka eller har du/ni andra erfarenheter?

/Johan
av *pettson*
Att du har nya slaven är ju bra.. då slapp man ju en hävpunkt.
Men viskositeten är viktigare än klassningen i det här fallet. Jag för min del kör REDLINE oils i min låda . Syncromesch från GM fungerar även den kalas.
Det som är skrämmande är att lådan levererades med en olja och idag så finns inte den utan det är en ersättare som ersatts som ersatts som ersatts osv.. Men ingen har garanterat tagit fälttester med en 20k mil gammal låda i kylan för att se om det fungerar.. Utan det *bör* fungera..
Redan när lådorna var nya var det olika tips om vilka oljor som skulle användas eftersom väldigt få verkstäder var nöjda med *original* oljan..
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]