Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klotaren
hur får man bort ryggstödet på en volvo 855.. höll säkert på i 2 timmar sen gav jag upp... hjälp sökes
av snurbo76
Tja behöver också hjälp med och få bort ryggstödet i en 855 har följt haynes boken och pillat bort plåt klipsen ute vid hjulhusen
sen ska det enligt haynes bara vara och trycka bort det och lyfta ut det men mitt sitter som berget vill jag lova så jag undrar med hur fasen man ska bära sig åt
mvh svenne
av *pettson*
Klotaren skrev:hur får man bort ryggstödet på en volvo 855.. höll säkert på i 2 timmar sen gav jag upp... hjälp sökes

Ta bort sidostoppningen.
Lossa bältesinfästningarna i golvet.
Lossa spärren i ryggens ovankant, vid C-stolpen, och fäll sätet framåt c:a 5 cm.
Ta bort clipset som spärrar ryggens infästning i hjulhuset.
Tryck in klacken på clipsets undersda med en skruvmejsel och dra upp clipset med en annan skruvmejsel.
Tryck ryggen utåt och dra den uppåt i sin yttre infästning.

Om inte styrspåret i wirehållaren ligger rätt:
Vrid wirehållaren bakåt med en polygrip. (Framåt på enkelryggen).
Dra ryggen uppåt.
Lyft ut ryggen.
Sätt dit:
I omvänd ordning.
Obs! Byt alltid bussningen på axeln mellan sätena.
av snurbo76
Tack pettson för ett snabbt svar!
jag får ta och testa det i morgon och se om jag har bättre tur men annars har jag gjort allt som du skrev utan det sista du skrev om styr spåret i wire hållaren men var sitter wire hållaren? ?:-/ ?:-/

mvh
av snurbo76
Tja! var ute o plockade ur sätet de var ju en baggis när man visste hur.Tack pettson.
nu till nästa fråga hur kommer man lättast in i rygg stödet? ska byta bältes rullen nämligen och i haynes boken står det bara att man ska lämna det till volvo verkstad men det måste ju gå så om någon har nån beskrivning hur man gör enklast och bäst så får ni gärna skriva det här

mvh svenne
av *pettson*
snurbo76 skrev:Tja! var ute o plockade ur sätet de var ju en baggis när man visste hur.Tack pettson.
nu till nästa fråga hur kommer man lättast in i rygg stödet? ska byta bältes rullen nämligen och i haynes boken står det bara att man ska lämna det till volvo verkstad men det måste ju gå så om någon har nån beskrivning hur man gör enklast och bäst så får ni gärna skriva det här

mvh svenne
PMa mej din mailadress..
av snurbo76
Så nu är bältet bytt men de va ett jäkla småpill men de blev bra till slut... :-)-) :-)-)
tack för beskrivningen pettson utan den hade jag nog inte lyckats

mvh svenne
Användarvisningsbild
av Nexus
Mitt ena gick av tror jag pillade upp det med en mejsel och tålamod

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]