Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nightcat
jag har en 850 gle -93 som inte startar.

den har ingen gnista, volvo sa att de kunde va kamaxelgivaren, bytte den och ingen skillnad.
sen sa dom de kunde va svänghjuls givaren eller om den heter vevaxelgivare. bytte den utan resultat.

läste på en tråd att de kunde va så enkelt att en tungt gående startmotor tar all ström.

kan de va så enkelt?

eller ska man fortsätta med tändmodul och/eller styrbox?

mvh
av *pettson*
Nightcat skrev:jag har en 850 gle -93 som inte startar.

den har ingen gnista, volvo sa att de kunde va kamaxelgivaren, bytte den och ingen skillnad.
sen sa dom de kunde va svänghjuls givaren eller om den heter vevaxelgivare. bytte den utan resultat.

läste på en tråd att de kunde va så enkelt att en tungt gående startmotor tar all ström.

kan de va så enkelt?

eller ska man fortsätta med tändmodul och/eller styrbox?

mvh
så enkelt kan det vara. Bygla halvljuset så det är på när du startar, det får flimra men inte mera. Vill det slockna eller blir väsentligt svagare så tar starten för mycket ström. Det kan vara ännu enklare.. Har du 12v på spridarna? (enklast att mäta där) om inte har du ett systemrelä sitter ovan kylaren som ger just 12v till spridare, gnista, tomgångsmotor osv..
av Nightcat
om det nu skulle vara så att system relät har gått, e de så lika från GLT då?
det sitter 3 reläer över kylaren, vilket av dom e det då?
provade att bogsera igå¨ng bilen, men helt utan resultat

mvh
av *pettson*
Nightcat skrev:om det nu skulle vara så att system relät har gått, e de så lika från GLT då?
det sitter 3 reläer över kylaren, vilket av dom e det då?
provade att bogsera igå¨ng bilen, men helt utan resultat

mvh
har du mätt?.. Vad är det folk har emot att mäta? är det kul att byta saker i blindo på bilarna?.. MÄTA är det enda sanna sättet att säkerställa att det är ett fel.. är det fel byter man.. är det felfritt är det inte det som är problemet.. Vet man inte hur man mäter ut spänning så FRÅGA om det istället så kan vi underlätta även om sånt..
Det bör vara samma relä...

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]