Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ricaro
Hejsan!
Har en kompis vars bil har börjat läcka lite olja från oljepluggen. Var inne på speedy å böt olja eftersom vi sjäölv inte fick upp pluggen.
Efter de att oljan byttes på speedy och ny plugg med packning sattes dit efter, så har det ändå börjat läcka från pluggen.
Pluggen har dragits åt i efterhand hårdare för att se om de slutade. Men eftersom att pluggen var så hårt åtskruvad innan så har gängorna rört sig lite. Undrar nu om någon har något tips på ångon bra lösning istället för att byta hela oljetråget. Om det kanske går att lösa med att lägga dit en gummipackning eller använda sig av packning på tub? Eller om någon har något annat bra förslag på lösning!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Ramon
Antar att du menar att gängorna pajat på oljetråget? Nu vet inte jag vad det är för storlek på pluggen till din bil, men du kan ju testa att gänga om med en gänga som är till för så stora hål (som det i tråget alltså). För då kan gängorna fixa till sig.

Fast är gängorna väldigt fula så kommer det inte bli bra resultat. Det du kan göra då är att gänga med större diameter, men då måste du samtidigt få tag i en ny plugg som passar, så du inte gängar först och sen inte får tag på en plugg...

Annars kan du antagligen få tag på begagnat tråg till överkomligt pris på skroten.

Men ifall du väljer att gänga, skaffa då först en s.k. "Gängkam" så du kan mäta höjningen på gängorna, för ifall du bli tvungen att gänga större diameter, så är det iaf bra att du har samma höjning som förut, för om det är standardhöjning bör man köra med det då det är lite bökigare att få tag i t.ex. Skruvar som inte har standardhöjning...

Men som sagt, är du inte så "händig" eller hur jag ska uttrycka mig, så rekommenderar jag att du köper ett begagnat tråg på skroten då det där med gängning kan te sig lite bökigt ifall man inte gjort sånt förut...
av *pettson*
Ramon skrev:Antar att du menar att gängorna pajat på oljetråget? Nu vet inte jag vad det är för storlek på pluggen till din bil, men du kan ju testa att gänga om med en gänga som är till för så stora hål (som det i tråget alltså). För då kan gängorna fixa till sig.

Fast är gängorna väldigt fula så kommer det inte bli bra resultat. Det du kan göra då är att gänga med större diameter, men då måste du samtidigt få tag i en ny plugg som passar, så du inte gängar först och sen inte får tag på en plugg...

Annars kan du antagligen få tag på begagnat tråg till överkomligt pris på skroten.

Men ifall du väljer att gänga, skaffa då först en s.k. "Gängkam" så du kan mäta höjningen på gängorna, för ifall du bli tvungen att gänga större diameter, så är det iaf bra att du har samma höjning som förut, för om det är standardhöjning bör man köra med det då det är lite bökigare att få tag i t.ex. Skruvar som inte har standardhöjning...

Men som sagt, är du inte så "händig" eller hur jag ska uttrycka mig, så rekommenderar jag att du köper ett begagnat tråg på skroten då det där med gängning kan te sig lite bökigt ifall man inte gjort sånt förut...
annars nu då om det inte är speciellt krisigt ändå så att det kissar ut olja så kan man med fördel ta en packning från en hydrauleverantör (tror även mekonomen har dessa).. En alupackning (eller koppar) med fastvulkad gummitätning på..

den fungerar så att man gängar fast packningen på skruven för att till sist gänga dit skruven på tråget. Denna håller då tätt i gängan på skruven samt pressas ihop som önskat av skruven mot tråget.. :wink:

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]