Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ahlberg81
Hej!

Har en 850 GLT 96
Körde på väldigt lite bensin och så började bilen gå ojämnt i motorn,
precis som om jag började få motorstopp. Efter det började Lambda-lampan lysa...jag tankade upp bilden och den gick utan problem men lampan lyser fortf. Vet att termostaten inte är riktigt bra...kan det ha ngt med det att göra?

Vad ska jag göra?

E det farligt för mototrn att köra med lampan lyst??

MVH/Jonte
av Robwes2000
Koppla ur pluspolen på batteriet och vänta en halvminut. Koppla sedan på den igen. Detta nollställer lambdalampan och var det något tillfälligt fel pga soppatorsken, så tänds den inte igen. Är det något fel som kvarstår kommer den att tändas igen.
Farligt å köra med? Näe, Förmodligen inte eftersom du skriver att den går OK nu. Lampan indikerar att det är, eller har varit nåt tjall så motorn inte fått korrekt bränsleluftblandning, eller i vart fall inte lyckats så bra den skulle önska med förbränningen. I besvärligare fall kan lambdasonden felindikera eftersom den har fel på sig själv:)
Användarvisningsbild
av v70r/awd
ahlberg81 skrev:Hej!

Har en 850 GLT 96
Körde på väldigt lite bensin och så började bilen gå ojämnt i motorn,
precis som om jag började få motorstopp. Efter det började Lambda-lampan lysa...jag tankade upp bilden och den gick utan problem men lampan lyser fortf. Vet att termostaten inte är riktigt bra...kan det ha ngt med det att göra?

Vad ska jag göra?

E det farligt för mototrn att köra med lampan lyst??

MVH/Jonte
det hjälper ej att lyfta av kablarna på batteri! lyft ur insprutningsstyrboxen då släcks koderna :wink:
Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]