Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej läste av felkåder nu igen fast inte lampan lös och fick felkod.....
212 i sockel A2 Lambdasondsignal ,saknas eller är felaktig.
122 i sockel A7 Motortemperatur period för lång.
ska jag byt dessa delar ? vad menas med motortemeratur , signal saknas??
ante
av *pettson*
Anteandre skrev:hej läste av felkåder nu igen fast inte lampan lös och fick felkod.....
212 i sockel A2 Lambdasondsignal ,saknas eller är felaktig.
122 i sockel A7 Motortemperatur period för lång.
ska jag byt dessa delar ? vad menas med motortemeratur , signal saknas??
ante
Intressantast är varför motorlampan inte lös när lambdasondsignalen saknas.. fungerar lampan?
1-2-2 byt termostat snarast..
2-1-2 är lite vag.. det finns många möjligheter.. jag klistrar in dom här så är det bara att börja mäta. Dock handlar det om sonden i vilket fall.

Felkodsinformation 2–1–2

Villkor

För att lambdaregleringen ska starta måste bland annat lambdasonden vara klar för att reglera, det vill säga lambdasonden ska var uppe i arbetstemperatur och ha rätt utspänning. Övervakningen av lambdasondens funktion startar ca 3 minuter efter det att lambdasondförvärmningen har startat. Om det uppstår ett fel på lambdasonden eller dess ledningar, så att utspänningen avviker från sitt tillåtna värde kommer felkod 2–1–2 att sättas.

Ersättningsvärde
Lambdaregleringen spärras.

Felorsak

För hög signal:
-Signalledning (+) kortsluten till spänning.
-Signalledning (–) kortsluten till spänning.
-Defekt lambdasond.
För låg signal:
-Signalledning (+) kortsluten till jord.
-Signalledning (–) kortsluten till jord.
-Defekt lambdasond.
Signal saknas:
-Avbrott på signalledning (+).
-Avbrott på signalledning (–).
-Signalledning (+) kortsluten till jord.
-Signalledning (–) kortsluten till jord.
-Defekt lambdasond.
Felaktig signal:
-Signalledning (+) kortsluten till signalledning (–).
-Defekt lambdasond.

Felsymptom
Inga.
Ok så det är temostaten som måste bytas :-)-) jag trodde det var tempgivaren ?:-/
Tror du man kan hämta en beg lambdasond på skroten?(karstorp)
Finns det något sätt jag kan mäta den i så fall? enligt volvo skulle jag ha volvos 9202719.
satan vad du är duktig :-)-)
av *pettson*
Anteandre skrev:Ok så det är temostaten som måste bytas :-)-) jag trodde det var tempgivaren ?:-/
Tror du man kan hämta en beg lambdasond på skroten?(karstorp)
Finns det något sätt jag kan mäta den i så fall? enligt volvo skulle jag ha volvos 9202719.
satan vad du är duktig :-)-)
Det är termostaten som gäller. Motorn tar för lång tid på sej att nå driftstemp därför klagar den med 1-2-2 som tack
En lambdasond går utmärkt att hämta på skroten men se till att betala rätt pengar för den. Den ska INTE kosta halva nypriset plus moms. Bäst är alltid en ny, den vet du iallafall inte är utsatt för förgiftning eller nåt som kan ge fel mätvärden. Antingen du skarvar dit en universal från biltema eller om du väljer att köpa en med rätt kontakt.
Det enda du kan mäta är två saker. Det ena är att förvärmnings spänningen finns. Dock gör ju styrsystemet det åt dej och den har inte klagat på det.
Det andra är att du ska mäta arbetssignalen på lambdan Du behöver helst en gammal analog voltmeter så du kan se pendlingstakten och spänningen. Eller ännu hellre en lambdamätare så du kan se grafiskt vilken nivå lambdan jobbar på. Men när koden är så specad att den klagar på BARA signalen och dessutom spärrar sondens signal så kan du bara kika så kablaget är helt och att det inte är oxid eller annat i kontaktstycket. Nästa sak är att faktiskt bara att byta sonden.
av *pettson*
Anteandre skrev:Fungerar biltemas sond, har hör det måste vara orginal eller har jag blivigt lurad igen ?:-/
:-)-)
Bytte termostat idag felkoden borta ,tack, bara lambdan kvar.Spelae det någon roll hur man sätter dom två vit kablarna på universalen?
LURAD är svaret..
Dom två vita spelar ingen roll inbördes ordning sålänge dom hamnar på motsvarande på sonden.
Sondens två likfärgade ska sitta mot dina vita. Men det medföljer anvisningar.
XC70 2016

Står i begrepp att (ev) köpa en XC70-16[…]

Har samma ryckiga problem...hur löste det sig[…]

Idag passerade den 43k mil :party: IMG_9538.J[…]

Hej. Jag har en fundering ang smart enegifö[…]