Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag håller på att byta en kamrem på min 855 och märkningen stämmer inte . den står ca 6 kugg fel på en eller 3 kugg på varje kam ,har inte kollat märkningen nere än.Men jag undrar om kamremmen kan har hoppat över så pass mycket? Bilen går bra ,skulle den gå illa om den kuggad så mycket??? ?:-/
Jag håller på att bli tokig på denna bil.
Ett förbaskat bra forum detta, tack alla för svar dom är ovärdeliga för mig.. :-)-)
av *pettson*
Anteandre skrev:Jag håller på att byta en kamrem på min 855 och märkningen stämmer inte . den står ca 6 kugg fel på en eller 3 kugg på varje kam ,har inte kollat märkningen nere än.Men jag undrar om kamremmen kan har hoppat över så pass mycket? Bilen går bra ,skulle den gå illa om den kuggad så mycket??? ?:-/
Jag håller på att bli tokig på denna bil.
Ett förbaskat bra forum detta, tack alla för svar dom är ovärdeliga för mig.. :-)-)
Först av allt tål den inte varesej 3+3 kugg eller 6 kugg fel då har du mos.. Eftersom bilen går bra så är det inte så..
MEN är du orolig skulle jag genast nollställa motorn på vevaxeln och kika hur kamaxlarna står. Komihåg att kamdreven (som är justerbara) ska stå i centrum av sin justering, om du ändrar nåt. Märkningarna som gäller är vevaxeldrevets linje mot strecket på oljepumpen. Då ska kamaxelmarkeringarna finnas med sina streck uppe i dom utskurna hörnen på toppkåpan för kammarna. Insugskammen ska alltså peka ca kl 2 och avgaskammen ca kl 10
Får hoppas du har skisser så du förstår hur jag menar..
Tack pettson :-)-) . ja jag förtår det är bara det att kamdreven står inte i märkningen ,har kollat nu och när märkningen på vevaxeln är i linje med oljepumpen så stämmer insugskammen (kl 2) med märkningen men avgaskammen står 6 kugg fel allså ca kl 12. ska jag bara märka om avgaskammen?
En liten fråga till som rör något helt annat om du har tid?
När jag slår på ac så går kylarfläkten igång ,stänger av den slår den ifrån ska det vara så?
av *pettson*
Anteandre skrev:Tack pettson :-)-) . ja jag förtår det är bara det att kamdreven står inte i märkningen ,har kollat nu och när märkningen på vevaxeln är i linje med oljepumpen så stämmer insugskammen (kl 2) med märkningen men avgaskammen står 6 kugg fel allså ca kl 12. ska jag bara märka om avgaskammen?
En liten fråga till som rör något helt annat om du har tid?
När jag slår på ac så går kylarfläkten igång ,stänger av den slår den ifrån ska det vara så?
Hur dina kammar står så verkar dom ändå stämma.. är du osäker så märk dom så att DU förstår dom så du vet att dom inte ändrar inbördes läge.
Ja det är korrekt att kylfläkten slår till och går på halvfart. Den gör det upp till 50km/h sen stängs den av. Det är för att kyla kondensorn så att ac:n kan jobba.
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]