Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#175272
Red Dragon skrev:Ok, om nu motorn är dyngsur, hur bär man sig då bäst åt för att bli av med överskottet?
Är det att rycka spridarna o gasen i botten, samtidigt som startmotorn snurrar för fullt?
lossa spridarkablarna.. ge full gas och kör på starten.. vill du inte riskera att den startar så drar du ur kontakten ur tändmodulen först (inte högspänningskabeln)
av *pettson*
#175307
Red Dragon skrev:Ok, Hur länge ska jag köra med startmotorn?
Kan tändstiften sitta kvar?
tja kör med full gas ca 1 minut.. Ja stiften kan sitta kvar eftersom vi faktiskt önskar oss lite kompressionsvärme som hjälper oss att vädra ur förbränningsutrymmena. Mest önskvärt är det ju alltid att inte få ned bränsle i katten. Det som gör att vi inte behöver oroa oss är att man kan faktiskt göra det lite smart..
Man startar bilen kör den kanske 5 minuter på tomgång, kissen hinner inte tända då... sen stänger man av och väntar några minuter medans bränsleångorna dunstar ordentligt i katten. Sen startar man igen och blåser ut ångorna.. Så kan man göra några ggr. Kissens stora död är när folk först får ned bränsle i kissen och sen får igång bilen och direkt ger sej ut och varvar som en tok. Kissen blir då glödhet samtidigt som den inte hunnit ånga ur.. och en härdsmälta är som ett brev på posten..
av Red Dragon
#175840
Hej igen...

Nu har vi kört startmotorn i ca 60 sek med spridarekontakterna borta, samt med gasen i botten.
Motorn vägrar ändå att starta. Vi kopplade den då efter en Volvo 940 och bogserade den med tändningen
påslagen ca 2km, försökte på både 1-2:an inget hände (Heldöd)
Försökte även efteråt med startmotorn, men den vägrar att starta? (startmotorn går runt precis som vanligt)

Har även kollat att gnista kommer fram till samtliga fem stift, samt att det även luktar bensin?
Kan det ev, vara den här omtalade givaren som spökar, den som sitter intill fördelaren? (kamaxelgivaren)
Hur reagerar motorn om denna givare är sönder? går den ej att starta då, ej heller dra igång?
Kan kamremmen ev,ha hoppat ett kugg fel?
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]