Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rosso
hej!

Jag har lite problem här med min volvo 850!
ville inte starta så jag undersökte felkoderna,och fick 2-4-3 som är Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.

vad göra åt detta?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Först och främst, "min volvo 850" talar inte om för mig vilket bränslesystem du har. Årsmodell, motorbeteckning (eller iaf lite bokstäver på bakluckan) är bra att ta med.

Men iaf, starta borde den göra även utan den signalen, kanske med lite hjälp med gasen. För system utan massemätare som Fenix är det en ganska viktig signal, så den kan gå illa.
Tar du bort slangen mellan luftfiltret och insuget (antar att det inte är en turbo nu) kommer du åt den snett under spjällhuset. Trepolig kontakt:
1 - jord
2 - + 5 volt
3 - Utsignal
Tändning på, dra tillbaka gummit på kontakten så du kan mäta bakifrån med den inkopplad.
Utsignalen ska vara nära 0 med stängt spjäll och stiga mot 5 V när du gasar. Trampa långsamt och se så spänningen följer med.
av Rosso
hade lite bråttom att skriva.. volvo 850 -93 GLE,är detta möjligtvis Fenix? eller Motronic system?

iallafall så var det bara givaren som var lös :lol: men fortfarande vill den inte starta :evil:

kollade allt idag att den tände och att rotorn tänder på 1an då den skall och att den får bränsle.. och inga felkoder i diagnostestern.. så sökande fortsätter och är tacksam försvar!

Lyten tillverkar litiumsvavelbatterier, inte litiu[…]

Jag har individuellt läge med eko som bas men[…]

Förardisplay xc40 -23.

Ganska nybliven ägare till en xc40 elbil -23.[…]

XC70 2016

Står i begrepp att (ev) köpa en XC70-16[…]