Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Anteandre skrev:turbon är glapp vågar man köpa en beg? :evil:
tack för alla tipsen :)
JA frågan är bara vad är glappt.. En turbo ska vara glapp i höjdled då vi talar om ett glidlager utan oljetryck. Men det får inte finnas nåt spel i sidled då turbinernas (axiellt) inre spel är mycket knappa och dom inte ska ta och nudda väggarna.
Men hur mycket får den vara glapp i höjdled?.. Du ska kunna förnimma att där är ett glapp, vi pratar om ett lagerspel dock känner vi långt ut på en axel så 1mm är okej det gör betydligt mindre glapp inne vid lagret.... Går det att röra turbinaxeln mm 2-3mm osv.. är den på tok för glapp.
Kontrollera även att turbinbladen är vassa och hela..
av Anteandre
Tjena den är glapp ca 3 mm åt alla håll.
Har köpt en beg turbo idag ,kamremssats med vattenpump, oljefalla,mm mm så nu hoppas jag på att det blir ordning på bilen. jag väntar nog lite med ventiltätningarn för det tog hårt i plånboken idag :-O)
Har du något tips på hur man kanske kan kolla ventiltätningarn utan att riva toppen?
Åter igen tusen tack för alla tips :-)-)
av Anteandre
Enfråga till om du har tid?
om jag bryter stömmen kådar radion sig då?? om den gör det hur kan jag förhindra det??
näckdelen är att jag är färgblind så el är inte min starka sida.mvh ante
av *pettson*
Anteandre skrev:Tjena den är glapp ca 3 mm åt alla håll.
Har köpt en beg turbo idag ,kamremssats med vattenpump, oljefalla,mm mm så nu hoppas jag på att det blir ordning på bilen. jag väntar nog lite med ventiltätningarn för det tog hårt i plånboken idag :-O)
Har du något tips på hur man kanske kan kolla ventiltätningarn utan att riva toppen?
Åter igen tusen tack för alla tips :-)-)
nej tyvärr kan du inte kolla tätningarna men lita på mej.. dom är som gjorda av bakelit nu vid dom här miltalen. Har renoverat tillräckligt med toppar för att uttala mej.. :-)-)
Grejen är att tätningarna måste inte kosta massor om man tänker till VART man handlar..
SPM sotnings sats=635 inkl allt du behöver för att packa om toppen i packningsväg och med tätningar.
Bultar= ca 450kr autoexperten eller mekonomen.
Lim= 300kr på volvo

Resten har du ju...
av *pettson*
Anteandre skrev:Enfråga till om du har tid?
om jag bryter stömmen kådar radion sig då?? om den gör det hur kan jag förhindra det??
näckdelen är att jag är färgblind så el är inte min starka sida.mvh ante
Ja den kodar sej och du kan inte förhindra detta tyvärr..
Men vad spelar det för roll om du är färgblind? Menar du fick väl med koden att slå in igen?

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.