Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stenskott
Lämnade in bilen på Careta idag,för att få den diagnoserad.(MOTORLAMPAN LYSTE)
De fick byta lambdan,till en nätt liten kostnad av 3700:-.
Hämtade bilskrället och körde 1,5 km så dök den välbekanta orange lampjvln upp på instrumentpanelen igen.
Jag undrar nu hur det fungerar i bilservice världen,provkör man inte bilen efter utförd service :?: .
Jobbar själv inom serviceteknik yrket och jag har som vana att provköra grejorna som jag gjort service på,speciellt när jag bytt delar,eller är det bara jag som är gammel modig???
Fortsättning följer....
av Uninium
Dom chansade på att det var den som var trasig och släckte lampan!?
Gick bilen som den skulle annars eller?
av *pettson*
Stenskott skrev:Lämnade in bilen på Careta idag,för att få den diagnoserad.(MOTORLAMPAN LYSTE)
Hämtade bilskrället och körde 1,5 km så dök den välbekanta orange lampjvln upp på instrumentpanelen igen.
Jag undrar nu hur det fungerar i bilservice världen,provkör man inte bilen efter utförd service :?: .
Jobbar själv inom serviceteknik yrket och jag har som vana att provköra grejorna som jag gjort service på,speciellt när jag bytt delar,eller är det bara jag som är gammel modig???
Fortsättning följer....
Felet är inte att folk inte läser koder eller att dom inte provkör.. Felet är att dom inte har en endaste aning om vad som är fel för att en viss kod kommit upp.
Ett lambdafel får du när till exempel din massmätare är elektriskt hel men den mäter åt helsike.. Så vad byter dom då?.. Lambdan.. Om en slang gör så du får tjuvluft.. vad byter man då? Lambdan.. Den har fått så mycket oförtjänt skit att man inte tror det är sant. Lambdorna är inte så dåliga.. det är dålig utbildning och ännu sämre fantasi bland mekanikerna tyvärr. Hälften tror ju att det heter LAMBDALAMPA... så gissa vad som byts när det orangea skenet kommer? :-)-) Nej be om felkodsnumret dom läste ut så ska vi se om det går att lösa..
Just nu kan du lämna tillbaka bilen och förklara att GÖR OM GÖR RÄTT
av Stenskott
Jag har inte lugnat ned mig än :evil: .Mekanikern skulle visst höra av sig idag,(ringde meddetsamma och klagade).
Men tänker ha ett "snack" med verkstadschefen också.. .
Tänker hädanefter inte betala förrän jag provkört bilen,då får de jvla kloten åka med om de vill.
De har iallafall fått upp mitt blodtryck avsevärt.
av Stenskott
Stenskott skrev:Lämnade in bilen på Careta idag,för att få den diagnoserad.(MOTORLAMPAN LYSTE)
Fortsättning följer....
Felkoden var ecm 2110, om jag nu inte missminner mig,har pratat med verkstadschefen nu och jag hoppas de löser mitt problem utan att tjafsa om betalningen.ps bilen gick felfritt.
av *pettson*
Stenskott skrev:
Fortsättning följer....
Felkoden var ecm 2110, om jag nu inte missminner mig,har pratat med verkstadschefen nu och jag hoppas de löser mitt problem utan att tjafsa om betalningen.ps bilen gick felfritt.
Ja.. felet måste inte alls ligga i just lamdan. Det finns kablage på vägen dit..
Felkodsinformation ECM-2110

Villkor
Om styrenhet motor (ECM) strax efter tändning på registrerar att främre sondvärmningskretsen är kortsluten till jord/spänning, eller om det är avbrott i kretsen, sätts felkoden.
Felkoden är diagnostiserbar vid tändning på.

Ersättningsvärde
-Lambdareglering och främre sondvärmning stängs av efter tre omstartsförsök av sondstyrningskretsen.

Felorsak
För hög signal
-Signalledning kortsluten till spänning.
-Skadad lambdasond eller sondstyrningskrets.
För låg signal
-Avbrott på signalledning.
-Signalledning kortsluten till jord.
-Skadad lambdasond eller sondstyrningskrets.
Felsymptom
-Miljölampa tänd.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.