Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Catharina
Hej
Fick en anmärkning på bilprovningen..... Bromskraftfördelning bak. Det dom menar är att det är för lite och dessutom ojämn bromsverkan på bakhjulen. Finns det nån ventil som fördelar bromskraften mellan fram och bakhjul, isåfall, var sitter den? Jag tog å bytte klossarna bak, och det blev ju bättre men den är ändå inte som den var tidigare, (ett år sedan ca) backarna var helslut på högersidan och ca 5mm på den vänstra. Är detta ett vanligt fel på S 70 och vad brukar vara rätt åtgärd?
av *pettson*
Catharina skrev:Hej
Fick en anmärkning på bilprovningen..... Bromskraftfördelning bak. Det dom menar är att det är för lite och dessutom ojämn bromsverkan på bakhjulen. Finns det nån ventil som fördelar bromskraften mellan fram och bakhjul, isåfall, var sitter den? Jag tog å bytte klossarna bak, och det blev ju bättre men den är ändå inte som den var tidigare, (ett år sedan ca) backarna var helslut på högersidan och ca 5mm på den vänstra. Är detta ett vanligt fel på S 70 och vad brukar vara rätt åtgärd?
Tja.. det är ju så att det är ytterst sällan allvarliga fel på systemet. Att beläggen såg ut sådär säger direkt att dina bromsok gett upp. Antingen ska dom renoveras eller så ska dom bytas. Det ändrar direkt hur bromskraften fördelas.
I övrigt har dom 70/30 fram/bak i procentfördelning. OM du står på bromsen som en tvärnit kan du få 80/20 under en tid.
Det är alltså ALLTID mindre bromskraft bak än fram. Därför blir oken igenrostade och allt kärvar..
Det att du fick bromskraftsfördelning bak är inte skillnaden mellan fram och bak utan att det diffar för mycket mellan höger och vänster bak.
Så nya ok eller renovera oken om det är möjligt så slipper du problemet..
OK.
Tack för era svar på min fråga.
Oken är helt riktiga, både yttre å inre plunch går lätt och är riktiga på alla sätt. Får nog ta å kolla servon och HB sylinder. Det viktiga för mej att veta är att det inte är nån form av el. eller elektronisk styrning av bromstrycket.
av *pettson*
Catharina skrev:OK.
Tack för era svar på min fråga.
Oken är helt riktiga, både yttre å inre plunch går lätt och är riktiga på alla sätt. Får nog ta å kolla servon och HB sylinder. Det viktiga för mej att veta är att det inte är nån form av el. eller elektronisk styrning av bromstrycket.
Kollat om det är nåt så enkelt som luft?..

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.