Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeH
Hej, då var det dags för nästa problem. Det var så att jag var ute och körde, sen när jag skulle växla ner så tryckte jag ner kopplingen fast den for bara ner till botten och stannade där och vägrade funka. Pedalen hänger bara och dinglar nu, ibland blir det svar i den men när man trycker ner den så försvinner det igen. Har inte kännt nån lukt av brända lameller eller liknande. Bytte olja,oljefilter,stift,luftfilter igår (om det nu har någon betydelse). Nån som vet vad felet är eller kan berätta var jag ska börja felsöka.

Bil: Volvo 850 -95 2.5l 10v 144hk

Mvh Micke
av *pettson*
MickeH skrev:Hej, då var det dags för nästa problem. Det var så att jag var ute och körde, sen när jag skulle växla ner så tryckte jag ner kopplingen fast den for bara ner till botten och stannade där och vägrade funka. Pedalen hänger bara och dinglar nu, ibland blir det svar i den men när man trycker ner den så försvinner det igen. Har inte kännt nån lukt av brända lameller eller liknande. Bytte olja,oljefilter,stift,luftfilter igår (om det nu har någon betydelse). Nån som vet vad felet är eller kan berätta var jag ska börja felsöka.

Bil: Volvo 850 -95 2.5l 10v 144hk

Mvh Micke
kärvande splines eller för den delen en slavcylinder som gett upp.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla så det finns bromsvätska till max i behållaren och prova att lufta. Ta tag i hävarmen och tryck in kolven i slavcylindern några gånger. Det händer att röret rostar av under luftburken, kolla efter läckage. Kopplingen hämtar vätska rätt högt upp i behållaren så att den inte kan ta slut för bromsarna.
av MickeH
Halloj

Kopplingen verkar fungera nu igen, imorse när jag for och skulle hämta bilen så fungerade den prima igen. Så jag tror att de är luft i slangarna, kan någon förklara hur man luftar slangarna till kopplingen. Kan inte mycke om bilar, men jag vill lära mig :). Vätskenivån är på max, ska kolla upp det dära med slavcylindern. Känns förjävligt att ha en bil som man inte kan lita på, måste hitta felet :/
Tack för alla svar

Mvh Micke
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lufta "som vanligt" är svårt på en koppling, slangar och rör är lite grövre och det gör att det är svårt att trycka luften neråt. Men gör som jag sa till att börja med, tryck på armen nere på lådan. Ansnars kan man ta en ny eller noga rengjord oljekanna och pumpa in bromsvätska genom luftnippeln.

Men luft är inget som kommer och går, så har det lagat sig själv är jag mer inne på pettsons linje att nåt går trögt...
av MickeH
Okej, vet inte riktigt om felet är kvar ännu, har bara använt kopplingen 3-4 gånger sen jag fick problemet och det var påvägen hem från därifrån jag hade ställt bilen. Har inte vågat fara iväg med den sen dess. Kanske överdrev med att kopplingen funkade prima, men den funkade bra imorse dom 3-4 gångerna jag använde kopplingen :). Men jag ska prova lufta och kika på slavcylindern nu i veckan. tack för hjälpen
Mvh Micke
av MickeH
Hej igen, har fortfarande inte löst problemet
Bytte nyss slavcylindern och har hållt på försöka lufta den i ca 1 timme nu, får inte upp något tryck i kopplingen. Vätskenivån i behållaren ligger mellan min och max. Jag börjar tro att det är nått annat fel på kopplingen t ex läckage i nån slang/rör. Vad tror ni?
Mvh Micke
av *pettson*
MickeH skrev:Hej igen, har fortfarande inte löst problemet
Bytte nyss slavcylindern och har hållt på försöka lufta den i ca 1 timme nu, får inte upp något tryck i kopplingen. Vätskenivån i behållaren ligger mellan min och max. Jag börjar tro att det är nått annat fel på kopplingen t ex läckage i nån slang/rör. Vad tror ni?
Mvh Micke
Läs det här riktigt noga nu..: Vätskenivån på behållaren ska ligga på MAX eftersom INGEN bromsvätska fylls på i bakre facket för kopplingen utan att du har kommit upp i den nivån i behållaren..
Sen för att komma igång lätt med luftningen så gör man såhär..
Var två stycken... När en öppnar luftnippeln så pressar nån ned pedalen. Så stänger man luftnippeln. Alltså INTE i samma ordning som när man normalt luftar.
IDen är att det är luft i huvudcylindern. För att lätta på uppgiften att bli av med luften så öppnar vi luftnippenl INNAN vi trampar, på så sätt är inget motstånd när du trampar ned. Så stänger vi nippeln och tvingar huvudcylindern att suga in vätska. Så öppnar vi nippeln sekunden innan vi trampar igen. Tills vi får vätska. När vi får vätska ändrar vi ordningen och sätter tryck först och öppnar nippeln sen. MEN som jag sa i början.. du måste hålla FULLT så att det rinner in i bakre facket..

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.