Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av catoo
Hejsan!
Har sedan länge problem med att det kommer in fukt genom värmepaketet, har sett att det vid fullt värmepådrag "puttrar" lite i en skarv vid värmepaketet. Snackade för några dagar sedan med Bilia, de vill ha 10 000.- för jobbet, vilket jag inte pröjsar då jag kör en 850 glt från -93. Det jag nu till en början funderar på att göra är att byta packningarna, de O-ringar som sitter vid anslutningen till värmepaketet, vill nämligen minnas att jag fick detta tips tidigare.
Jag har också identifierat ytterligare ett problem, Det ryker från kylaren ibland, framförallt vid kallstart. Kan detta påverka klimatet inne i kupén???
Har investerat, tillika förbrukat ett packe med kylarcement, vill tro att det hjälpt lite iallefall...

Några allmänna tips som man bör tänka på när man skruvar och har sig kring värmapaketet? Om det skulle vara en spricka i värmeelementet, kan detta åtgärdas med lite lödning?

Tack för mig!
av *pettson*
catoo skrev:Hejsan!
Har sedan länge problem med att det kommer in fukt genom värmepaketet, har sett att det vid fullt värmepådrag "puttrar" lite i en skarv vid värmepaketet. Snackade för några dagar sedan med Bilia, de vill ha 10 000.- för jobbet, vilket jag inte pröjsar då jag kör en 850 glt från -93. Det jag nu till en början funderar på att göra är att byta packningarna, de O-ringar som sitter vid anslutningen till värmepaketet, vill nämligen minnas att jag fick detta tips tidigare.
Jag har också identifierat ytterligare ett problem, Det ryker från kylaren ibland, framförallt vid kallstart. Kan detta påverka klimatet inne i kupén???
Har investerat, tillika förbrukat ett packe med kylarcement, vill tro att det hjälpt lite iallefall...

Några allmänna tips som man bör tänka på när man skruvar och har sig kring värmapaketet? Om det skulle vara en spricka i värmeelementet, kan detta åtgärdas med lite lödning?

Tack för mig!
Först av allt nu då.. Kylarcementen var nu det dummaste du investerat i. Det kan nu kosta dej åtskilliga tusenlappar. Cementen reagerar med syre, syre är vad du kommer att släppa in bland annat i ditt värmepaket under tiden du packar om det, skölj det så noga i hett vatten du kan så fort du kan, har du otur blir det stopp i det på grund av detta. Att det puttrar lite i skarvarna är inte ovanligt eftersom o-ringarna torkar med åren. Volvos åtgärd är naturligtvis ett nytt värmepaket. Men inte ens det motiverar 10.000 kronor eftersom det är drygt EN TIMMAS JOBB att byta paketet för den händiga, strular det är det 1,5 timmar.. Med andra ord dom vill inte utföra jobbet. (på list tid tar man 4,5 timmar)
Oavsett om du har full värme eller lite värme så har du samma flöde igenom värmepaketet, det finns nämligen ingen värmekran som på äldre bilar. Man ställer om luftflödet istället för att strypa vattenflödet. Värmepaketen är gjorda i aluminium med gavlar i plast så att löda nåt är inte att tänka på. Däremot ska du minnas väl att smörja nya o-ringarna med lite koncentrerad glykol så att dom glider in på plats när du bytt dom. Utrymmena för o-ringarna i värmepaketet är lite koniska nämligen så att när du drar åt skruven som håller bygeln (som klämmer värmepaketet mot o-ringarna) så ska dom glida in och centrera sej.
Vad gäller att det ryker ur din kylare när du kallstartar så vet jag inte vad det kan vara? Finns inget vatten som ryker innan det uppnått ett antal plusgrader? Och några plusgrader ska du inte få i kylaren innan motorn är varm eftersom termostaten inte öppnat?
I övrigt är det inte ovanligt med rädda bilägare runt våren nu som plötsligt ser att det ryker i nosen på bilen i stan till exempel... Det beror OFTAST på att för en gångs skull så är kylaren så varm utvändigt när nu motorn pumpar ut värme i den, att den faktiskt börjar att värma bort snöslask och fukt ifrån sej självt som den blivit utsatt för under körningen... PÅ vintern blir inte bilen så varm utanpå kylaren eftersom fartvinden kyler såpass. Det är därför bland annat det är livsviktigt att glykolen är bra för annars fryser KYLAREN sönder i fartvinden.
Så kika gärna närmare på vad det är som ryker i nosen vid kallstart?..
av catoo
Tack för ett otroligt bra svar!
Så, plocka ut värmeelementet och skölja det noga misstänker jag du menar?! Sen får jag väl ta o tömma hela kylarsystemet, skölja ur och ersätta med en ny fräsh blandning =) Ska köra en 100milatur till fjällen, så det vore gött utan immiga rutor och jobbig lukt!
av *pettson*
catoo skrev:Tack för ett otroligt bra svar!
Så, plocka ut värmeelementet och skölja det noga misstänker jag du menar?! Sen får jag väl ta o tömma hela kylarsystemet, skölja ur och ersätta med en ny fräsh blandning =) Ska köra en 100milatur till fjällen, så det vore gött utan immiga rutor och jobbig lukt!
för att skölja systemet skapligt efter det att du sköljt ur värmepaketet.. kan du fylla det med rent vatten... sen starta och låta bilen gå varm så att kylfläkten går på. Sen tappa ur och ersätta med ny glykolblandning. På så sätt ser du även om det är tätt som önskat när du bara har vatten i bilen.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.