Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thunder and lightning
ngn som vet vad det kostar att byta skivor å belägg fram och bak på en v70 glt -99:a?
är det lätt om man har en haynes eller behöver man massa specialverktyg?
Användarvisningsbild
av Ramon
thunder and lightning skrev:ngn som vet vad det kostar att byta skivor å belägg fram och bak på en v70 glt -99:a?
är det lätt om man har en haynes eller behöver man massa specialverktyg?
Mekonomen.se
Bromsskiva, fram: 682kr (finns även Brembo Max Slitsad för 832kr)
Bromsskiva, bak: 458kr
Bromsbelägg, fram: ca 399-525kr (priset beror på vad det är för typ på dina belägg, Textar, ATE eller Mintex)
Bromsbelägg, bak: 150-401kr (även här beror priset på typ av belägg)
Monteringssats för bromsbelägg, fram: 106kr
Monteringssats för bromsbelägg, bak: 56kr

Summa:

682 + 458 + 59 + 106 = 1 035kr inkl.moms (observera att till detta tillkommer priset för belägg fram och bak, vet ej vad du har för typ, men säg att det tillkommer ca 750kr för belägg samt ca 160kr för DOT4 bromsvätska då systemet ska luftas. Så det kostar någonstans omkring 2 000kr för skivor, belägg, monteringssats samt bromsvätska). Det finns billigare bromsvätska, på Biltema har de DOT4 för 24,90kr!)

Bilia säljer självfallet också skivor och dess tillbehör, men skillnaden är att där får du hova fram ca 750kr för en bromsskiva... Mekonomen säljer bra saker, jag har iaf aldrig haft problem med deras produkter...

Har du en Haynes reparationshandbok så ska det gå finfint detta. Behövs inga specialverktyg till denna operation.

Passa även på att kika på moderatorn Sparkz guide om hur man byter/håller ordning på sina bromsar osv. Han skriver även lite saker som är nödvändiga/kan vara bra att ha.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=644

Lycka till med bromsbytet! :wink:
Senast redigerad av 1 Ramon, redigerad totalt 0 gånger.

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]