Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vfr
Hej

Ska byta yttre damask vänster fram på min v70 -99 2.5 man. Har tagit loss drivaxeln, klippt loss den trasiga damasken och rensat från gammalt fett. Problemet är att jag inte kan få loss yttre drivknut från drivaxeln. Alla talar om (även Haynes handbok) att man ska lossa en låsring. JAG HITTAR INGEN LÅSRING :(

Kan någon hjälpa mig - finns det yttre drivknutar som inte går att lossa? Måste jag i så fall lossa den inre (går det?) och sedan dra på damasken från det hållet?

Har sökt mycket i detta eminenta forum men inte hittat något om detta.

Hilfe!
av *pettson*
vfr skrev:Hej

Ska byta yttre damask vänster fram på min v70 -99 2.5 man. Har tagit loss drivaxeln, klippt loss den trasiga damasken och rensat från gammalt fett. Problemet är att jag inte kan få loss yttre drivknut från drivaxeln. Alla talar om (även Haynes handbok) att man ska lossa en låsring. JAG HITTAR INGEN LÅSRING :(

Kan någon hjälpa mig - finns det yttre drivknutar som inte går att lossa? Måste jag i så fall lossa den inre (går det?) och sedan dra på damasken från det hållet?

Har sökt mycket i detta eminenta forum men inte hittat något om detta.

Hilfe!
På drivaxeln finns en låsring. Den låsringen finner du om du roterar knuten tills du känner en öppning i innerkanten. Precis där axeln löper in i knuten. (svårt att beskriva). Det är urfräst i knuten för att ändarna på låsringen ska stå kvar i öppningen. Det krävs en plattkäftad låsringstång för att hålla isär låsringen medans man knackar till på knuten.Låsringen sitter alltså i ett spår i knuten och hakar tag i axeln. Rengör total ifrån fett runt drivaxeln och där den löper in i knuten så ser du låsringen. Sätt ned ett finger på knuten och låt det löpa sakta runt axeln, du kommer att känna en fördjupning, där i sitter ändarna på låsringen.
av *pettson*
vfr skrev:Då är det som jag befarar - jag börjar få dålig syn. Ger mig på det ikväll igen.

Tack för snabbt svar
Titta efter texten

YTTRE KNUTEN på länken som angavs..

titta på bilden ovanför..Det är sista bilden där ytterknuten är lite rengjort. Nästa bild är den insmetad med fett.. Nu kikar vi..

i mitten av den bilden i sidled. Samt under drivaxeln där den kommer in i knuten. DÄR ser du uttaget OCH låsringen.
av vfr
Jag igen. Det sitter ingen låsring där. Garanterat. Eller rättare sagt, det går inte att komma åt en eventuell låsring "utifrån". Knuten rör sig något axialt på splinsen och jag hör att något tar emot därinne. Men det finns ingen urfräsning så som du beskriver. Det komiska är att Volvo säljer nya låsringar till min bil. Har dock inte köpt någon sådan.

Kan det vara så att man ska dra av knuten med kraft? Att det sitter en motsvarande "fjäderring" som på axeln in i lådan?

Tacksam för fler tips
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det sitter fjädrande ring längst ut på axeln på senare modeller iaf, de kanske tjuvstartade med din bil.. :wink: Jag funderade på det när jag "frukostsurfade" på jobbet och tog en titt i vida. Där var det fortfarande synlig låsring på V70 -99 iaf. Men ser du ingen låsring är det nog bara att ge den lite smisk med plastklubban.
av vfr
Nu är knuten loss. Det satt en låsring typ expanderring på axeln inuti knuten. En snyting på lagret närmast axeln gjorde susen.

Nytt fett och en ny damask - nu är allt frid och fröjd.

Lite Volvo-priser:

Hjullager inkl nya 4 nya bultar: 1700 SEK
Damask, fett och en ny centrumbult: 950 SEK
Tätring, utgången vid vxllådan: 80 SEK

Det funkar faktiskt för en amatörmek att fixa dessa saker. Utöver ovanstående kostade det även några blodiga knogar och faktiskt en liten blåtira :evil: (slant med spärrskaftet) men det var det värt. Nästa gång gör man det på halva tiden. Hade kört 14200 mil på det första lagret.

Tack för hjälpen

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.