Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krewken
Halloj!

Jag har börjat få fukt i strålkastarna på min 850, jag har plockat isär, rengjort, torkat, kollat efter sprickor och bytt packningar, men det kommer tillbaka ändå. Det är både i de främre strålkastarna och blinkersen på båda sidorna, jag har ett flertal gånger också bara försökt få strålkastarhusen torra genom att köra helljuset ett bra tag och det blir bra... men bara ett par timmar, sen så är det likadant igen. Den gick dock igenom besiktningen med fukt i strålkastarna, men det var väl för att fukten inte störde ljuset, men det känns ändå inte bra, fukten kan väl skada massa annat i strålkastarna också?

Någon som har något förslag?

PS. Jag har "stylingstrålkastarna"

PPS. Har fukt i dimljusen också, närmaste auktoriserade volvomekaniker har blåst ur och torkat ur dem, men de säger att det är oundvikligt att inte få fukt i dimljusen pga. dess position
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tog du loss locken bak på strålkastarna när du hade helljuset på? Annars blir du inte av med fukten.
Användarvisningsbild
av Krewken
Sparkz skrev:Tog du loss locken bak på strålkastarna när du hade helljuset på? Annars blir du inte av med fukten.
Jo jag gjorde det en gång, men det kom tillbaka efter 1-2 dagar ändå. Finns det någon lösning att göra/köpa till det här problemet?
Användarvisningsbild
av Krewken
Mikael G skrev:Kör utan locken ett par dagar så blir du nog av med fukten.
En tanke: Det är inte så att fukten kan komma in den vägen om inte locken sitter där? typ när det är fuktigt i luften eller riktigt "blött" väder.
Läste om ett liknande problem på s60, v70n osv. tråden, där skrev någon att man kunde borra hål i locken för att vädra ur fukten, kan det vara en lösning även på 850:n?
av Mikael G
Krewken skrev:
Mikael G skrev:Kör utan locken ett par dagar så blir du nog av med fukten.
En tanke: Det är inte så att fukten kan komma in den vägen om inte locken sitter där? typ när det är fuktigt i luften eller riktigt "blött" väder.
Läste om ett liknande problem på s60, v70n osv. tråden, där skrev någon att man kunde borra hål i locken för att vädra ur fukten, kan det vara en lösning även på 850:n?
Jag monterade xenonlampor på min bil i höstas, för att det ska funka måste man modifiera locken lite för att dra igenom kablar. Men jag glömde bort borrmaskinen så jag sket i locken så länge. Av ren slöhet har jag kört utan locken hela vintern utan tendens till fukt. Det är nog mest vid motorvätt och så som dom är viktiga.

När du kör strålkastarna så tas fukten upp i luften p.g.a. att det blir varmare. Ju varmare det är destå mer fukt kan luften bära. När det kyls ner förångas vattnet igen och du får kondens. Fukten måste vädras ut.
Användarvisningsbild
av Krewken
Då ska jag prova det, men även om jag lyckas få ur all fukt ur strålkastarna så vill man helst inte ha tillbaka det igen, finns det någon som kommit på någon bra lösning på detta eller är det ett av alla "vanliga" problem på 850 som man helt enkelt får leva med? och fukten i blinkershusen, hur blir jag av med det? det är redan 2 ventilationshål i husen, ett uppe och ett nere, men det tycks inte hjälpa ändå. Även här har jag flera gånger plockat ur och torkat rent och torrt husen innan jag satt tillbaka dem.
Idén om att borra hål i locken. låter den helt befängd eller kan det vara ett bra alternativ?
Användarvisningsbild
av Nexus
minns ej exakt vart jag läste tror det var på svenska 85X70 och det var visst vanligt med fukt på stylingstrålkastarna någon hade limmat glaset med gott resultat. ska leta lite och se om jag finner tråden :roll:
Användarvisningsbild
av Krewken
Det funkar kanon! Nu är fukten borta, alla tiders :D
Ja det vore jätteschysst av dig Grammse om du kunde ordna fram den lösningen som du hittade på Svenska 85x70-klubben

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.