Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steffo79
Lambdalampan började lysa sporadiskt för någon månad sen men har på senare tid lyst mer ofta. Bilen har ett BSR chip och sportfilter i burken men har fungerat felfritt i alla år.
Har provat att lossa minuspolen under natten och lampan slocknade för en dag men återigen började den lysa. Har fått en del tips bl. a från Volvo att metodiskt spraya startgas över alla insugsslangar och dylikt. Bilen går hur fint som helst, inga problem alls. Vill som sagt hitta problemet som orsakar att lampan lyser. Vet ej vart alla vacumslangar sitter, det är så jäkla trångt överallt. Hoppas någon här är kunnig att kunna ge mig några välfungerande tips.

Har fått felkoden 232 från Volvo

Tack på förhand

//Stefan
Steffo79 skrev:Lambdalampan började lysa sporadiskt för någon månad sen men har på senare tid lyst mer ofta. Bilen har ett BSR chip och sportfilter i burken men har fungerat felfritt i alla år.
Har provat att lossa minuspolen under natten och lampan slocknade för en dag men återigen började den lysa. Har fått en del tips bl. a från Volvo att metodiskt spraya startgas över alla insugsslangar och dylikt. Bilen går hur fint som helst, inga problem alls. Vill som sagt hitta problemet som orsakar att lampan lyser. Vet ej vart alla vacumslangar sitter, det är så jäkla trångt överallt. Hoppas någon här är kunnig att kunna ge mig några välfungerande tips.

Har fått felkoden 232 från Volvo

Tack på förhand

//Stefan
2-3-2 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns

Felkod 232
*Kontroll av luftmassmätare
-Tändning på.
Anslut en voltmeter mellan luftmassmätarens kontaktstycke anslutning 2 och 4.
Voltmeter ska visa 0,1 – 0,2 V.
OM OK kör vidare enligt nedan.. om FEL= byt luftmassemätare
Kontroll av luftläckage på avgassystemet innan kat (det är ju där det är viktigt så inte lamdasonden/ erna får tjuvluft
-Kontrollera om det förekommer något luftläckage?
Förekommer det något luftläckage? OM JA= åtgärda
OM NEJ enligt nedan
Kontroll av bränsle- och resttryck
-Kontrollera bränsle- och rest tryck enligt Bränsletryck och resttryck .
Är trycken OK? Om nej åtgärda...
OM JA enligt nedan..
Kontroll av EVAP–ventil
-Ta bort slangen som går till inloppsröret från EVAP–ventilen. Återmontera slangen efter felsökningen. Anslut vakuumpump till EVAP–ventilens anslutning.
Pumpa vakuum, vakuummetern ska visa stabilt vakuum.
OM EJ OK åtgärda..
OM OK enligt nedan
Kontroll av oljenivån i bilen.. OM EJ ok åtgärda
OM OK enligt nedan
Kontrollera signaljordar så att dom är rena och felfria.
av Steffo79
Tack för tipsen. Mekade lite ikväll och upptäckte det vanliga felet med läckande slang till insuget som sitter bakom servopumpen. Slangböjen var helt kass. Fixade provisoriskt en ny stump tills jag kommer till Volvo för att köpa en ny. Det var inte helt lätt att demontera den trasiga samt montera den nya. Det är ju så jäkla trångt. Många svordommar och tårar :lol: Finns det något knep för att få bort dessa slangar. Den hårda plastslangen som går tillsammans med insugsslangen hade dessutom gått av. Måste jag byta hela vägen då. Går bilen dåligt om den plastslangen inte är hel. Måste troligtvis fixa den på något sätt. Nollade databoxen, lampan slockna, håller tummarna för att den inte tänds igen.
av *pettson*
Steffo79 skrev:Tack för tipsen. Mekade lite ikväll och upptäckte det vanliga felet med läckande slang till insuget som sitter bakom servopumpen. Slangböjen var helt kass. Fixade provisoriskt en ny stump tills jag kommer till Volvo för att köpa en ny. Det var inte helt lätt att demontera den trasiga samt montera den nya. Det är ju så jäkla trångt. Många svordommar och tårar :lol: Finns det något knep för att få bort dessa slangar. Den hårda plastslangen som går tillsammans med insugsslangen hade dessutom gått av. Måste jag byta hela vägen då. Går bilen dåligt om den plastslangen inte är hel. Måste troligtvis fixa den på något sätt. Nollade databoxen, lampan slockna, håller tummarna för att den inte tänds igen.
ja tyvärr så är det enklast att lyfta på insuget och göra iordning slangarna.. då menar jag både vacum och vevhusventilations slangarna.
av Steffo79
Hittade felet......

Böjen till insuget var helt kass. Fixade den och nollade databoxen. Har inte lyst sen dess :D

Problemet är bara att jag måste byta hela vevhusventilationsröret samt insúgsslangen

vid tillfälle. Det är ju inte speciellt trevligt med oljelukt in i kupén. Finns det några tips och

trix för att underlätta jobbet med bytet av dessa slangar?
av *pettson*
Steffo79 skrev:Hittade felet......

Böjen till insuget var helt kass. Fixade den och nollade databoxen. Har inte lyst sen dess :D

Problemet är bara att jag måste byta hela vevhusventilationsröret samt insúgsslangen

vid tillfälle. Det är ju inte speciellt trevligt med oljelukt in i kupén. Finns det några tips och

trix för att underlätta jobbet med bytet av dessa slangar?
Jepp lyft av insuget.. :-)-) I övrigt säljs den tunna slangen lös på volvo. Så är det inte nåt fel på den tjocka, tar du och inhandlar böjarna och en slangbit och ersätter den som sitter utan att lyfta på insuget.
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]