Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ari
hej.skulle byta dammaskern höger sida i lördags o tog loss allt från spindelleden o stora muttern vid navet på hjulet o sen skulle dra ut drivaxeln men den helt stumm,rörde ej på sig alls.så prova utdragare samt slog me en bly klubba men gick ej.kan d vara så att den har nypigt fast på nåt sätt?bytte andra sidan för ett halvår sen o d var ej några problem.bilen en volvo 850-93.
av *pettson*
ari skrev:hej.skulle byta dammaskern höger sida i lördags o tog loss allt från spindelleden o stora muttern vid navet på hjulet o sen skulle dra ut drivaxeln men den helt stumm,rörde ej på sig alls.så prova utdragare samt slog me en bly klubba men gick ej.kan d vara så att den har nypigt fast på nåt sätt?bytte andra sidan för ett halvår sen o d var ej några problem.bilen en volvo 850-93.
Tyvärr är den troligen limmad i splinesen. Du får värma med nånting så att drivaxeln passerar 80 grader celsius så mjuknar limmet. Då får du pressa eller använda blyklubban. Var försiktig med att slå eftersom varken knutar eller lager gillar slag in i sidorna.
av bytoken
vet ej hur det är på -93, men på -96 så sitter det en låsring på drivaxeln som låser fast knuten.
av *pettson*
bytoken skrev:vet ej hur det är på -93, men på -96 så sitter det en låsring på drivaxeln som låser fast knuten.
korrekt..på drivaxeln sitter en låsring så inte knuten kan glida av.. men som jag uppfattade det så fick han inte loss knuten ur lagerhubben.. Där finns ingen låsring. :-)-)
Användarvisningsbild
av ari
ja helt rätt pettson.liksom fjäderbenet lossnar ej.för när jag fått bort den sitter d en låsring som jag tar bort sen bytte damask o tillbaka låsring o trycka in fett o trycka dit typ slangklämman o sen tillbaka allt på drivknuten.nytt försök på lördag.men d o värma vete fan,osäker.måste nog nypigt åt på nåt sätt,tror jag,eller? :)
av *pettson*
ari skrev:ja helt rätt pettson.liksom fjäderbenet lossnar ej.för när jag fått bort den sitter d en låsring som jag tar bort sen bytte damask o tillbaka låsring o trycka in fett o trycka dit typ slangklämman o sen tillbaka allt på drivknuten.nytt försök på lördag.men d o värma vete fan,osäker.måste nog nypigt åt på nåt sätt,tror jag,eller? :)
det är mycket vanligt att volvo limmat splinesen för att det funnits missljud där.. Värme är ett måste.. samt en avdragare om möjligt..
Användarvisningsbild
av ari
jo avdragare har jag men värma den får prova me.men vågar väl ej använda gastuberna till d.ja d klart om man tar d easy me dom.blir ju lätt för varmt me den.tack för tipset o ett bra forum när man behöver ställa nån fråga.mvh ari s.
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]