Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shadi
Har en V70, -97.
Jag retar mig på gnissel som uppkommer då jag kör på vid ojämna vägar. Det låter som om det kommer från passagerar stolen, men jag är osäker...ibland låter det som om det kommer från överallt.
hur blir jag av med gnisslet???
Användarvisningsbild
av Zilv
ja hade problem med min farthållare , knappen som man höjer o sänker fart med , skorrrrrrrraaa som fan =( men nu fixat =) kanske det som låter , . tog mig minst 1 mån att hitta =)
Användarvisningsbild
av Fanatic
Skaffa en kompis som klättrar runt i bilen och lyssna. Men kör försiktigt, om du inte har jättelånga bälten :D

Kanske ska utföras på nån stor parkering mitt i natten :!:
av morten
Hei, har du byttet frontruten (vindrutan)?
På min v70 oppstod det gnissellyder etter at jeg fikk byttet ruten, i følge en fagmann jeg snakket med, benytter volvo en spesiell type isolasjon som også må byttes ved skifte av ruten, fordi denne blir skadet når den gamle ruten tas bort. Dette er trolig ikke gjort riktig på min bil, noe som medfører isopor-liknende gnissellyder på ujevnt underlag. Reklamasjonssak.
av Tias
Testa att smörja upp låsen i baksätet (de du öppnar när du fäller baksätet)
de gnisslade på min v70, gnisslet är borta sen jag smörjade upp dem..

//Tias
Användarvisningsbild
av 854GLT94
morten skrev:Hei, har du byttet frontruten (vindrutan)?
På min v70 oppstod det gnissellyder etter at jeg fikk byttet ruten, i følge en fagmann jeg snakket med, benytter volvo en spesiell type isolasjon som også må byttes ved skifte av ruten, fordi denne blir skadet når den gamle ruten tas bort. Dette er trolig ikke gjort riktig på min bil, noe som medfører isopor-liknende gnissellyder på ujevnt underlag. Reklamasjonssak.
Detta känner jag tyvärr igen. Efter vindrutan bytes på min 850 GLT, började det låta lite grann mellan instrumentbrädan och rutan. Det är redan ett år fron bytet och jag tror att garantin/rättan till reklamation har gåt förbi. Men jag skulle gärna höra mera om det där isolationen, som Volvo använder. Kommer den kanske just mellan rutan och i.brädan och vilket typ är det: något tejp, lim...? Intresserande! :D
av morten
Hei igjen.
Jeg kjenner ikke detaljene bedre enn hva jeg har beskrevet desverre, og det er leit er at de ikke klarer å få ut vindrutan uten å ødelegge den. Det er fryktelig irriterende med denne lyden i en bil som for øvrig er tyst og godt skrudd sammen.
Lykke til.
Användarvisningsbild
av 854GLT94
Jag fick en svar till mina gnisselproblem under veckosluten när jag fixade vindrutetorkarna. Jag tog ju den svarta plasten, som skyddar torkarmotorn bort så hittade jag 4 skruvar som håller instrumentbrädan fast. 2 st. av dom var helt lös och de andra 2 var inte bra spänt heller. Nu är det mycket bättre, kanske så bra som det kan vara med de skitiga Jamex-fjädrarna som släpper nästän allt igenom. På normala väg är det ju hur tyst som hellst, men på sämmre "villavägen" är det inte sä trevligt. Kanske det bättrar sig efter jag byter till Sachs Performance...? :D

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]