Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thunder and lightning
tjena! ska byta termostat på min v70 -99 nån dag. kollade med volvo och dom ville ha smått otroliga 1200:- för detta så då tänkte jag göra det själv istället! frågan är då, hur mycket, om ens något, kylarvätska behöver jag tappa ur?? räcker det att tappa ur så att termostathuset är tömt och sedan fylla på samma mängd igen eller måste man tömma systemet helt för detta jobb?? borde väl inte vara så men jag frågar ändå! om jag gör detta på en helt kall bil, som stått över natten, är det nåt tryck i kylarsystemet då eller? :roll: :?: tips och trix mottages!! :!:
av thunder and lightning
ja dom kan ta betalt dom där! nåja nu fick jag ju en hum om detta med termostatbyte iallafall! blir en sväng till micro imorgon för inköp av denna manick samt en skvätt glykol! tackar!
av Bred
kolla bara att du får rätt glykol. Ser du på färgen ;)
Annars kan du ju köpa bara glykol på bilia, tycker inte de är orimliga där, ta koncentrerad i så fall :)
Användarvisningsbild
av camaro69
1 200 kr är väl inget att ojja sig över. :wink:
Vänta bara till överaskningarnas stund kommer. Enbart termostaten till V70N MY04 kostar mer än 1 200 spänn. Då ingår inte byte och glykol.
Här kan man prata om "rån". :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
camaro69 skrev:1 200 kr är väl inget att ojja sig över. :wink:
Vänta bara till överaskningarnas stund kommer. Enbart termostaten till V70N MY04 kostar mer än 1 200 spänn. Då ingår inte byte och glykol.
Här kan man prata om "rån". :wink:
Är den i 24 karat?? :wink: eller byts hela termostat huset???
Användarvisningsbild
av camaro69
Man byter hela termostathuset.

Men den lilla förgyllda "saken" i termostathuset är säkert i 24 karat med tanke på priset. :wink:
av thunder and lightning
lyfter denna med en fråga till! bytte termostaten idag och allt funkade fint, värmen kom snabbt och mätaren stod kl. 3! men jag funderade på en sak, när man sätter i den nya termostaten ska den gå i nåt spår eller tryckas fast på nåt sätt?? jag lade bara i den och på med locket och drog åt skruven! den gamla satt fast lite grann men det tror jag va packningen som gjorde! nån som har koll på detta så vore jag tacksam så slipper jag gå ut i stormen och skruva igen! :mrgreen:

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]