Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse81
Hej!

Det klonkar ordentligt i min framvagn. Jag vet att jag har två kassa bussningar till krängningshämmaren, dock misstänker jag att något mer är knas.
Slår jag fullt rattutslag och kör framåt eller bakåt skrapar däcket emot innerskärmen.
Jag kan inte komma på någon annan lösning att bussningarna i bärarmen är total slut, vilket gör att bäramen vrider sig i längsled vid belastning. Jag lider även av en viss sneddragning vid hård broms.

Nu till frågan:
Kan jag köpa de kompletta bärarmarna från Biltema som enligt biltema endast passar från 94 och framåt, mekonomen listar ju samma bärarm från 92 och framåt.
Hur göra?
av *pettson*
Lasse81 skrev:Hej!

Det klonkar ordentligt i min framvagn. Jag vet att jag har två kassa bussningar till krängningshämmaren, dock misstänker jag att något mer är knas.
Slår jag fullt rattutslag och kör framåt eller bakåt skrapar däcket emot innerskärmen.
Jag kan inte komma på någon annan lösning att bussningarna i bärarmen är total slut, vilket gör att bäramen vrider sig i längsled vid belastning. Jag lider även av en viss sneddragning vid hård broms.

Nu till frågan:
Kan jag köpa de kompletta bärarmarna från Biltema som enligt biltema endast passar från 94 och framåt, mekonomen listar ju samma bärarm från 92 och framåt.
Hur göra?
skillnaderna mellan länkarmarna från 92 och från 94 är att dom senare inte har lösa spindelleder. Det är alltså allt i ett så att säga. Dom är även gjorda av stål. Dom tidigare är gjorda av smidd aluminium. Det går utmärkt att montera nyare rakt av. MEN gör en framvagnsinställning om du byter (du kanske har den nya sorten på redan? det är inte ovanligt). Dom har inte samma styrgeometri.
Du kan alltså INTE ha en av varje.. utan måste ha två av den ena.. eller den andra.
av Lasse81
Tack för svaret.
Visst sitter bussningarna som fäster bärarmen mot bilen fast i bärarmen, eller behöver jag en press om jag byter bärarmen?
av *pettson*
Lasse81 skrev:Tack för svaret.
Visst sitter bussningarna som fäster bärarmen mot bilen fast i bärarmen, eller behöver jag en press om jag byter bärarmen?
bärarmarna har bussningarna monterade redan. Och dom bör levereras med nya bultar med.. :-)-) bara byta .. utan press..
MEN ett tips...
för att få loss spindellederna ur spindlarna.. så ta fram stora hammaren.. lossa och ta ur bulten som håller spindelleden i kläm i spindeln.
Ta nu stora hammaren och slå på spindelledens botten rakt uppåt så länkarmen slås uppåt in i spindeln.. Nästa slag slår du på länkarmen nedåt... så ett uppåt.. ett nedåt.. till länkarmen lossnat ur spindeln. Många använder en gaffel för att uppnå det här.. men det är liksom bara tråkigt. Spindelleden är lite konisk längst in just BARA för att den ska gå att slå uppåt så det utvidgar sej.. och sen nedåt för det ska lossna. :-)-)

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]