Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sotis
Hej!

Jag har ett problem att få lös kontaktstyckena från lambdasonderna.
Jag måste demontera dessa pga av att jag kört olämpligt till och slitit lös fästet på avgasröret framför catten. Jag har en V70XC-98. Jag når precis kontakterna men förstår inte hur jag ska få lös dessa, behöver man specialverktyg tro?
Om jag ska svetsa i avgasröret skall man då demontera sonderna?
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu finns det lite olika kontakter beroende på bränslesystem, men jag antar att det är blått med en röd platta på ena gaveln? Den röda biten ska dras ut åt sidan, bänd försiktigt med en liten skruvmejsel. När du får isär den ser du hur det funkar, snedställda spår som trycker isär/ihop kontakten...
av Sotis
Tackar för tipset, nu har jag fått isär kontakterna.
Jag har en import är lamdasonderna eftermonterade eller siter de alltid mellan himmel o helvete?
Nu till nästa elände det verkar inte gå att få ut avgasröret om man inte hissar bilen under taket.
av Sotis
Fick ut avgasröret efter att jag demonterat mellanaxeln, har nu svetsat fast fästet igen och monterat ihop allt igen.

Kan ju säga att det var bökigt med mellanaxeln och avgasröret som skulle hållas uppe samtidigt då man är själv. Om man hade haft den där tvåpelarlyften man drömt om så hade det varit lite enklare.
Men nu är allt på plats så allt är frid och fröjd ett tag.
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]