Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Dirk Diggler skrev:
*pettson* skrev:
Dirk Diggler skrev:Kom inte på någon bättre rubrik... :oops:

Jag har ett kraftigt knäppande när jag öppnar och stänger förardörren på min V70 kombi -97 (eller -98 kommer inte ihåg just nu). Jag har fått denna länk av en kompis:

http://au.geocities.com/ozbrick850/door-stay_fix.html

Min fråga:

Ser det likadant ut på V70, och har V70 samma kända fel som 850 har i den bifogade länken?

När jag tittar och känner med handen ser jag ingen skillnad från bilderna i länken. Jag kan ana en spricka precis vid dörrstoppen, men riktig utsikt får jag ju inte förrän jag hakat av dörren, och det vill jag inte göra i onödan om det skulle visa sig vara annorlunda.

Kan någon av proffsen hjälpa med info?

Tack på förhand! :D
850 och 70 serien har likadana A-stolpar. Problemet är utmattning i plåten. Att sätta skruv på detta sättet är endast nånting som ett pucko skulle göra.Felet återkommer om man gör så. Man hakar av dörren genom att lossa elen som han gjort. Sen lossar man torx skruvarna på gångjärnen och hakar av som en gammal ladugårdsdörr. På så sätt ställer man inte om några infästningar. Sen ska HELA sprickan lokaliseras. I ändarna på sprickan borras hål för att sprickan inte ska löpa vidare, Sen tar man fram en slipmaskin och slipar sprickan så att man om möjligt får en V fog. Nu kommer vi till det intressanta... Bakom den tunnare plåten så sitter en riktigt tjock förstärkning, den ska vi använda oss av. Man svetsar sprickan med hög ström och ganska lite tråd. Detta eftersom vi försöker att smälta in djupare i förstärkningen bakom. Sen avslutar man med lite putsning om nödvändigt. Och så är det lackdags.. Sen återmontering och ett problem som ALDRIG återkommer igen.. och som inte syns att det är åtgärdat. Ska man ändå göra nåt så ska det ske seriöst. Har du inte utrustning/ kunskap så lämna till nån som har detta.
Jag är varken ett pucko eller ett proffs. Det är möjligt och t o m troligt att ditt förslag är "seriösare". Men jag kan inte svetsa och jag är ute efter att spara pengar. Dessutom är det just den tjockare plåten bakom jag vill fästa bultarna i. Kanske håller det inte lika länge, men det är helt klart värt ett försök. Är någon här på forumet intresserad av att höra hur det gick, skall jag gärna följa upp och rapportera.
Jag känner inte dej så dej dömer jag inte. Öppna dörren.. sätt ned handen stäng dörren så mycket du kan med handen därnere.. släng upp dörren med full kraft.. hur mycket rörde det sej?.. Tror du fortfarande på att det går att reparera med skruv som permanent reparation? Man måste inte vara ett proffs för att förstå problemet om man har en liten aning om krafterna som verkar. Problemet är att dörrstoppet inte är fastsatt i förstärkningsdelen bakom ordentligt och förstärkningsplåten är inte heller fastsatt sådär jättebra i stolpen ens.., därför rör sej plåten och spricker. Hur mycket du än skruvar kommer den fortfarande inte vara fastsatt på ett bra sätt i underliggande förstärkning (för liten anliggningsyta),Vilket gör att nästa gång det spricker (Tro mej det gör det) så kostar det dubbelt upp att lösa problemet, eftersom sprickan då är ännu längre.. eller så är det rentav två sprickor. När man svetsar in den så smälter man in hela sprickans längd i underliggande material. Ser det dåligt ut i övrigt tar man 3 av dom 4 sidorna på stoppets infästning med i samma svetsomgång för att säkra ytterplåten i den underliggande förstärkningen. . Det är billigare att lösa problemet EN gång. Att du inte är svetskunnig hindrar inte att du känner nån.. eller nån du känner.. känner nån. Det måste inte kosta multum om du ser till att efter jobbet, haka av dörren hemma och sköt om lack och annat. Det är finliret som tar tid och kostar. DET finliret kan du göra hemma utan större besvär.
Men det är bara mina tankar.. du gör precis som du önskar och vill. När du sett några hundra knakande dörrar och sett det mesta i reparationsväg så hamnar du på min linje.
Jag får väl mest be om ursäkt att jag tagit din tid i anspråk och berättat hur lagningen BÖR gå till för att du ska vara nöjd som möjligt. Men skruva du.. :-)-)

Fjäderbenslagren kan vara slut, då blir[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]