Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sebb 855 t5
Hej Undrar om det finns något sätt att få dit en ny damask till växelspaken utan att förstöra knoppen. Det går ju inte få dän den typ. eller hur ska jag göra. Lädret är kast och plastramen e kass. ??
av erikeriksson
Hej, knoppen är väl limmad. Ta en skiftnyckel, öppna just så mycket att du får den över spaken under knoppen, slå lätt uppåt under skiftnyckeln tills den lossnar. Eller har någon en bättre ide?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Knoppen överlever inte en demontering. Verkstadshandboken rekommenderar kniv och hovtång. Plasthakarna i knoppen går nog sönder om man slår den rakt upp. Möjligen att man kan få loss knoppen hel så man kan limma dit den sen... Men jag vet inte vad mekanismen under tycker om för mycket våld, det är rätt mycket plast där.
Användarvisningsbild
av Nexus
Sparkz skrev:Knoppen överlever inte en demontering. Verkstadshandboken rekommenderar kniv och hovtång. Plasthakarna i knoppen går nog sönder om man slår den rakt upp. Möjligen att man kan få loss knoppen hel så man kan limma dit den sen... Men jag vet inte vad mekanismen under tycker om för mycket våld, det är rätt mycket plast där.
lite off topik :oops: men jag skulle lossa knoppen på syrrans 9-3 99a. saab forumet och andra sa såga itu knoppen är enda alternativet. jag lossa lite på damasken och tröck in 3 plast piggar sen var det bara dra knoppen rakt upp hur lätt som hellst. :D tur var det för realcar knoppen passa ej ihop med backspärren fast de lova den skulle det :-(O)
av Sebb 855 t5
Ja jag vet i faan vad man ska göra för att byta den damasken?? ja det är bara plast där nere så det är väll risk att skiten går sönder. frågan är då om man måste byta ut hela växelspaken med damask växelspak och allt. sen är frågan hur man lossar spaken nere i plasten med vajrar och sånt?? :???:
Användarvisningsbild
av villon
Låt volvo göra det. Dom har verktyg för sånt här.
av Sebb 855 t5
Det låter jag dom inte göra. så mycket som man har meckat med bilar i sina dar. Om man skulle köra in med bilen till volvo så kostar det ju 1000 spän bara för att dom öppnar portarna! Nej så blir det inte.
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]