Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thunder and lightning
har en v70 -99:a som jag tycker bromspedalen känns stumm på, man får trycka väldigt hårt om man ska bromsa hårt. hade en s40 innan och den va mjuk och fin. kan det va luft i systemet? hur luftar man isåfall...kan man göra det själv?
Användarvisningsbild
av sebb
Det är lätt att göra själv. Du kan köpa en grej så du kan vara ensam eller så är ni två. Om ni är två så får en person sitta och pumpa på pedalen medans en sitter och skruvar på av-luftnings skruven som sitter på broms oket, Först pumpar du upp tryck iu systemet sedan ska man hålla nere pedalen och släppa på skruven tills pedalen är i botten och sedan dra åt skruven innan man släpper upp pedalen. D e lättast att köpa en som grej så man kan göra d själv... Hoppas du fattar nått! lycka till... :D
av *pettson*
thunder and lightning skrev:har en v70 -99:a som jag tycker bromspedalen känns stumm på, man får trycka väldigt hårt om man ska bromsa hårt. hade en s40 innan och den va mjuk och fin. kan det va luft i systemet? hur luftar man isåfall...kan man göra det själv?
Det är inte luft i systemet, då hade detta varit svampigt och tagit olika högt upp hela tiden..
En stum pedal tyder ju på att du kan ha ett bromsförstärkarproblem?.
Broms servot fungerar alltså inte som tänkt..och du får trampa mycket hårdare för att nåt ska hända..
Dock så kan även bromsen bli stum om samtliga bromsar varit oservade för länge så att det mesta i belägg väg kärvat fast.
När servades dessa senast?
av thunder and lightning
vet inte faktiskt...har bara haft bilen en månad och den har stått still 4 månader innan så det kanske är läge att plocka ner och fixa!
Användarvisningsbild
av Sergej
Jag tror att det är servoenheten/vakumslangar/huvudcylinder .

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]