Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ManganG
Har några frågor om min 850:

1: Vid frikoppling vid körning med varvtal över 2000 så går inte tomgången ner till ca1000 utan stannar vid 1500-2000. Får då "tvinga" ner varvtalet genom att släppa upp kopplingen igen. Vad kan vara fel?

2:Kluckande ljud som tex låter när men kör på 1:an,släpper gasen och sedan gasar igen. Har sett att en gummibussning är trasig på fäste som sitter mellan motor och fram mot i-brädan (typ..) Är det den som är felet?

3: Ljud när kopplingen släpps upp vid start. Även när jag växlar ner så kan det låta ibland när jag släpper upp kopplingen och ska motorbromsa. Detta låter inte alltid, men ibland.. (Det är inte gnissel i pedalen..)

Hoppas på svar, har själv tummen mitt i handen men hoppas ändå att jag skulle kunna lösa något eller några av dessa problem själv.....trots tummen...

/Magnus
av *pettson*
ManganG skrev:Har några frågor om min 850:

1: Vid frikoppling vid körning med varvtal över 2000 så går inte tomgången ner till ca1000 utan stannar vid 1500-2000. Får då "tvinga" ner varvtalet genom att släppa upp kopplingen igen. Vad kan vara fel?

*en viss tröghet ska finnas för avgasreglernas skull..men känns det onormalt så kan det troligen vara tomgångsmotorn som kärvar lite grand.*

2:Kluckande ljud som tex låter när men kör på 1:an,släpper gasen och sedan gasar igen. Har sett att en gummibussning är trasig på fäste som sitter mellan motor och fram mot i-brädan (typ..) Är det den som är felet?

*ja den kan ge upphov till detta.. Övre motorfäste bör bytas väldigt omgående då ditt grenrör kommer att spricka i flexxen annars. Förvisso finns numera flexxen att få tag i på t.ex biltema men det är ändå lite bök att ta bort grenröret, svetsa om detta... om det nu är så simpelt som att byta kudden för att slippa.. :wink:
kontrollera gärna fästet under främre remskivan på höger sidan (remskivan på vevaxeln) dom brukar gå sönder och kollapsa.. då sjunker motorn ned lite . vilket kan ge upphov till oljud och vibrationer.*

3: Ljud när kopplingen släpps upp vid start. Även när jag växlar ner så kan det låta ibland när jag släpper upp kopplingen och ska motorbromsa. Detta låter inte alltid, men ibland.. (Det är inte gnissel i pedalen..)
antar att du hör att det *gneekar * till?.. det är det asbestsfria materialet isåfall.. i lamellen som skriker till.. även motorfästet kan vara upphovet till detta ljud.*

Hoppas på svar, har själv tummen mitt i handen men hoppas ändå att jag skulle kunna lösa något eller några av dessa problem själv.....trots tummen...

/Magnus
av ManganG
Tack för svaren!

Kan jag ordna så tomgångsmotorn inte kärvar själv?

Kudden som behöver bytas är väl inte så lätt, eller?

Borde jag byta lameller?

Kudden verkar vara bra att byta så snabbt som möjligt, hur är det med de andra sakerna? Plånboken tar nog helst inte alla reparationer på en gång....

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]