- fre 18 jan 2008, 13:32
#166479
Som alltid, fräsch och välskött bil är viktigare än miltal till att börja med.. Årsmodellerna spelar inte så stor roll det heller, även om en senare är att föredra, framförallt kanske man skall undvika tidiga 01:or..
Personligen skulle jag valt 170hkr med manuell låda, pga att den går bra och att 140 är en smula karaktärslös.
Service skall utföras vid 2000mil (i ditt fall som kör 3000 behöver du inte bry dig om mellanservicarna), och de större servicarna sker var 6000:e mil. Kamrem bytes vid 16000 eller 10 år.
Inga servicar i dag är speciellt billiga skall väl tilläggas, men det gäller ju inte bara Volvo..
Felkällor som är återkommande är de så kallade klapperstagen i fram och bakvagn, som namnet antyder så börjar kränghämmarstagen att klappra ganska regelbundet. På verkstaden kostar det dig cirka 1500:- per axel, känner du någon eller är själv hobbymek så är det enkla grejor att byta och Biltema har billiga delar som är lika bra/dåliga som Volvos egna.
Rostiga bakbromsar är standard på alla försiktigt körda Volvosar, är dom inte för hemska så brukar ett par rejäla inbromsningar kunna snygga till det hela rätt bra.
Ett annat standardfel var bråkande dörrlås, men det bör vara fixat på de flesta bilarna nu, en hel del är bytt på garantin.
Ja det var det jag i en hast kom på..lycka till med bilköpet..
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________