Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#162289
Jag har haft problem med att tempmätaren inne i bilen visar alldeles för lite typ kl.16.00, den ska ju ligga på kl.15.00. Nu i dagarna har jag även haft problem med att det blir alldeles för högt tryck i kylsystemet.
Så jag har nu varit ute och grejat lite, bytt tillbaka till den gamla termostaten igen, får se om det hjälper med det höga trycket. Jag kollade även kontakten till vattentempgivaren, jag gjorde rent och sprutade i lite rostlösning. Då visade mätaren inne i bilen nästan ingenting efter jag har värmt upp motorn. Då testade jag att brygga kontakten för att se om mätaren inne i bilen funkar som den ska och då gick den bara upp till hälften, kl.15.00 alltså normal temp. Mätaren borde väl gå i botten eller?

Vad ska jag göra nu? :evil:

Jocke
av *pettson*
#162296
Mr Aero skrev:Jag har haft problem med att tempmätaren inne i bilen visar alldeles för lite typ kl.16.00, den ska ju ligga på kl.15.00. Nu i dagarna har jag även haft problem med att det blir alldeles för högt tryck i kylsystemet.
Så jag har nu varit ute och grejat lite, bytt tillbaka till den gamla termostaten igen, får se om det hjälper med det höga trycket. Jag kollade även kontakten till vattentempgivaren, jag gjorde rent och sprutade i lite rostlösning. Då visade mätaren inne i bilen nästan ingenting efter jag har värmt upp motorn. Då testade jag att brygga kontakten för att se om mätaren inne i bilen funkar som den ska och då gick den bara upp till hälften, kl.15.00 alltså normal temp. Mätaren borde väl gå i botten eller?

Vad ska jag göra nu? :evil:

Jocke
Om du nu fått för högt tryck plötsligt och tempen inte vill sej (kanske på grund av gasblåsor) så ligger risken sån att blockpackningen gått. ELLER sån tur/otur att vattenpumpens skovelhjul är löst(har hänt)..
#162336
*pettson* skrev:
Mr Aero skrev:Jag har haft problem med att tempmätaren inne i bilen visar alldeles för lite typ kl.16.00, den ska ju ligga på kl.15.00. Nu i dagarna har jag även haft problem med att det blir alldeles för högt tryck i kylsystemet.
Så jag har nu varit ute och grejat lite, bytt tillbaka till den gamla termostaten igen, får se om det hjälper med det höga trycket. Jag kollade även kontakten till vattentempgivaren, jag gjorde rent och sprutade i lite rostlösning. Då visade mätaren inne i bilen nästan ingenting efter jag har värmt upp motorn. Då testade jag att brygga kontakten för att se om mätaren inne i bilen funkar som den ska och då gick den bara upp till hälften, kl.15.00 alltså normal temp. Mätaren borde väl gå i botten eller?

Vad ska jag göra nu? :evil:

Jocke
Om du nu fått för högt tryck plötsligt och tempen inte vill sej (kanske på grund av gasblåsor) så ligger risken sån att blockpackningen gått. ELLER sån tur/otur att vattenpumpens skovelhjul är löst(har hänt)..
Högt tryck har jag ha lite till och från men mer nu det sista. Kanske vattenpumpen då alltså.
Det där med tempen ha varit ett bra tag. Något år eller så. Jag har även fått problem med att kilometer och trippmätaren inte funkar. Så det är kanske instrumentpanelen som är knasig. Från vilka modeller och årsmodeller passar intrumentpanelerna?

Jocke
av *pettson*
#162437
Mr Aero skrev:
*pettson* skrev:
Mr Aero skrev:Jag har haft problem med att tempmätaren inne i bilen visar alldeles för lite typ kl.16.00, den ska ju ligga på kl.15.00. Nu i dagarna har jag även haft problem med att det blir alldeles för högt tryck i kylsystemet.
Så jag har nu varit ute och grejat lite, bytt tillbaka till den gamla termostaten igen, får se om det hjälper med det höga trycket. Jag kollade även kontakten till vattentempgivaren, jag gjorde rent och sprutade i lite rostlösning. Då visade mätaren inne i bilen nästan ingenting efter jag har värmt upp motorn. Då testade jag att brygga kontakten för att se om mätaren inne i bilen funkar som den ska och då gick den bara upp till hälften, kl.15.00 alltså normal temp. Mätaren borde väl gå i botten eller?

Vad ska jag göra nu? :evil:

Jocke
Om du nu fått för högt tryck plötsligt och tempen inte vill sej (kanske på grund av gasblåsor) så ligger risken sån att blockpackningen gått. ELLER sån tur/otur att vattenpumpens skovelhjul är löst(har hänt)..
Högt tryck har jag ha lite till och från men mer nu det sista. Kanske vattenpumpen då alltså.
Det där med tempen ha varit ett bra tag. Något år eller så. Jag har även fått problem med att kilometer och trippmätaren inte funkar. Så det är kanske instrumentpanelen som är knasig. Från vilka modeller och årsmodeller passar intrumentpanelerna?

Jocke
Lite svårt att säga faktiskt. Försök håll dej till samma årsmodell, troligen fungerar 94-95. Detta eftersom 96 växlar till OBD systemet. En del får det att fungera.. andra inte.
Att ha högt tryck är helt normalt om bilen är VARM.. detta eftersom systemet MÅSTE ha övertryck för att inte koka. Men trycket är liksom alltid högt vid värme och alltid lågt vid kallare vatten. Det var därför jag reagerade på det du skrev. Dom jag råkat på har pumpens skovel lossnat på så att vattnet inte skyfflat runt i motorn som tänkt och därmed mera eller mindre kokat. För att veta om topp packningen är i fara så behöver du bara köra bilen till närmaste verkstad. Be dom ta avgasmätaren och sniffa över ditt glykolvatten då du har öppet expansionskärl (öppna precis när han kör fram mätaren). Visar mätaren att du har HC halt så är det läck på blockpackningen. Visar den ingen HC så har du inget läckage.. :wink:
#162470
*pettson* skrev:
Mr Aero skrev:
*pettson* skrev: Om du nu fått för högt tryck plötsligt och tempen inte vill sej (kanske på grund av gasblåsor) så ligger risken sån att blockpackningen gått. ELLER sån tur/otur att vattenpumpens skovelhjul är löst(har hänt)..
Högt tryck har jag ha lite till och från men mer nu det sista. Kanske vattenpumpen då alltså.
Det där med tempen ha varit ett bra tag. Något år eller så. Jag har även fått problem med att kilometer och trippmätaren inte funkar. Så det är kanske instrumentpanelen som är knasig. Från vilka modeller och årsmodeller passar intrumentpanelerna?

Jocke
Lite svårt att säga faktiskt. Försök håll dej till samma årsmodell, troligen fungerar 94-95. Detta eftersom 96 växlar till OBD systemet. En del får det att fungera.. andra inte.
Att ha högt tryck är helt normalt om bilen är VARM.. detta eftersom systemet MÅSTE ha övertryck för att inte koka. Men trycket är liksom alltid högt vid värme och alltid lågt vid kallare vatten. Det var därför jag reagerade på det du skrev. Dom jag råkat på har pumpens skovel lossnat på så att vattnet inte skyfflat runt i motorn som tänkt och därmed mera eller mindre kokat. För att veta om topp packningen är i fara så behöver du bara köra bilen till närmaste verkstad. Be dom ta avgasmätaren och sniffa över ditt glykolvatten då du har öppet expansionskärl (öppna precis när han kör fram mätaren). Visar mätaren att du har HC halt så är det läck på blockpackningen. Visar den ingen HC så har du inget läckage.. :wink:
Eftersom det är ett hål i kylaren så funkar väl inte kylsystemet som det ska. :lol:
När jag öppnar locket så kommer det ut mycket vatten som det skulle koka.

Jocke
av Mr Aero
#162879
Om jag tar en instrumentpanel från en 850 T5-94 (lilla färddatorn, bara klocka??), kan jag då flytta över min stora färddatorn och få det att funka?

Jocke
Användarvisningsbild
av Sparkz
#162949
En klocka är en klocka och en färddator är en färddator. Men det är bara att flytta över.
av *pettson*
#164362
Mr Aero skrev:Nu har jag även bytt tempmätare inne i bilen och som vanligt så visar den bara kl. 16.00 :evil: Vad ska jag göra nu?

Jocke
Fortfarande undrar jag om du mätt hc halten i vattnet så du vet om packningen är hel?

Fjäderbenslagren kan vara slut, då blir[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]