Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
timebandit skrev:Jag har samma problem fast med alla torkararmarna... Har bytt massvis med blad nu. Dem håller bara 1 månad... Volvo orginal, Bosch, Biltemas alla olika varianter, At Once m.m.m, inget fungerar längre än 1 månad.
Var inne på Bilia idag och dem säljer inga fjädrar löst :/

Torkararmarna fram och/eller bak kostar 429:- /st till en V70 1998.
Inte krävs det att köpa nya armar heller. (enligt uppgift är en del skeva redan i påsen?.. men låter det vara osagt..)
Problemet fram är inte bladrelaterat.. det är att torkararmarna fram är så taskigt gjutna att dom böjer sej under trycket(aludelen). Det rättar man smidigt till genom att värma aludelen till runt 60 grader och lägga nåt mjukt runt och sen pressa det i skruvstycket. Först då tar armarna på hela rutan med ordentligt tryck. :wink:
Gör ett experiment så får du se hur mycket fel din torkararm är.. håll tag i själva ståldelen (den som bladet sitter i) håll ut den så att den bildar en rak linje med själva aludelen.. Misstänker att du inte håller torkararmen på rutan längre? Utan snarare sådär... 30cm ovanför rutan?.. Det är armens *noll* läge..
Ungefär en cm nedanför det läget är det som torkararmen ska jobba mot rutan. Fortfarande inte nått rutan?.. Nu vet du vad det är som gör att rut trycket är dåligt..
Har rättat till några hundra armar.. :-)-)
Lite synd bara att jag inte fotat det.. Får väl fota nästa omgång..

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hello Forum. Min XC60 2010 23500 mil blir öve[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]