Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Newman
Har varit och kollat på en Volvo 850GLT -93, hade väl inte så mycket att anmärka på förutom värmen. Enligt tempmätaren hade bilen fått upp full motortemp, men jag upplevde att det inte blåste så jätte varmt inne i bilen. Det var ju inte så att man fick frysa, men då var det ju inte så kallt ute heller. Det gäller ju att man kan hålla sig varm inne i bilen även när det är riktigt kallt ute.

Så jag undrar hur är värmen i dessa bilar? Är den något dålig så detta är normalt? Om inte, vad kan då vara problemet?
av *pettson*
Newman skrev:Har varit och kollat på en Volvo 850GLT -93, hade väl inte så mycket att anmärka på förutom värmen. Enligt tempmätaren hade bilen fått upp full motortemp, men jag upplevde att det inte blåste så jätte varmt inne i bilen. Det var ju inte så att man fick frysa, men då var det ju inte så kallt ute heller. Det gäller ju att man kan hålla sig varm inne i bilen även när det är riktigt kallt ute.

Så jag undrar hur är värmen i dessa bilar? Är den något dålig så detta är normalt? Om inte, vad kan då vara problemet?
om du har en modell som är uttagen riktigt tidig och inte är åtgärdad så är värmepaketet mindre på den. Men det åtgärdas genom att montera ett större. I övrigt kan ju även 850 drabbas med tiden av att det flödar dåligt genom paketet. Värmen är nämligen normalt sett väldigt bra.
av Newman
*pettson* skrev:om du har en modell som är uttagen riktigt tidig och inte är åtgärdad så är värmepaketet mindre på den. Men det åtgärdas genom att montera ett större. I övrigt kan ju även 850 drabbas med tiden av att det flödar dåligt genom paketet. Värmen är nämligen normalt sett väldigt bra.

Första tanken var ju att det flödar dåligt genom paketet, så man får väl prova att spola ur det om man köper bilen. Men jag tänkte att det är bäst att kolla så att det inte är nåt standard fel att dom har halv taskig värme eller nåt. Det är ju rätt trist att åka en kall bil på vintern, speciellt om man har barn också.

Men om det är det mindre värmepaketet kan man då byta bara cellpaketet eller måste man byta nåt mer också (typ hela paketet)?

Tror iaf att det blir att åka och köpa bilen idag :)
av *pettson*
Newman skrev:
*pettson* skrev:om du har en modell som är uttagen riktigt tidig och inte är åtgärdad så är värmepaketet mindre på den. Men det åtgärdas genom att montera ett större. I övrigt kan ju även 850 drabbas med tiden av att det flödar dåligt genom paketet. Värmen är nämligen normalt sett väldigt bra.

Första tanken var ju att det flödar dåligt genom paketet, så man får väl prova att spola ur det om man köper bilen. Men jag tänkte att det är bäst att kolla så att det inte är nåt standard fel att dom har halv taskig värme eller nåt. Det är ju rätt trist att åka en kall bil på vintern, speciellt om man har barn också.

Men om det är det mindre värmepaketet kan man då byta bara cellpaketet eller måste man byta nåt mer också (typ hela paketet)?

Det är själva cellpaketet som ska bytas. Man får karva ur lite plast men jag har anvisningar på detta om du behöver.. Det är en uppdatering som volvo själva gjorde på dom flesta.
av Newman
*pettson* skrev:
Newman skrev:

Det är själva cellpaketet som ska bytas. Man får karva ur lite plast men jag har anvisningar på detta om du behöver.. Det är en uppdatering som volvo själva gjorde på dom flesta.
Nu har jag varit och köpt bilen, känns bra än så länge. Hur kollar man enklast upp om det är det stora eller lilla cellpaketet?
av *pettson*
Newman skrev:
*pettson* skrev:
Newman skrev:

Nu har jag varit och köpt bilen, känns bra än så länge. Hur kollar man enklast upp om det är det stora eller lilla cellpaketet?
jadu.. enklast är då att kika om det är urkarvat i plasten.. Men gör så att känns värmen fel till att börja med så ta ur paketet för spolning. Då ser du direkt om det är stora eller lilla.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men var inte det bara upp till chassinummer 002000-nånting som hade det lilla paketet? DVS en 93'a måste ha det stora?
av *pettson*
Sparkz skrev:Men var inte det bara upp till chassinummer 002000-nånting som hade det lilla paketet? DVS en 93'a måste ha det stora?
Tydligen monterades dom återstående gamla paketen när inget annat fanns att tillgå, har aldrig sett nåt chassienummer på det hela. Men enklast är fortfarande att ta ur paketet om han inte är nöjd och på så sätt både se vilket paket det är och åtgärda om där är problem så som antingen byta till ett större (ifall det är lilla) eller spola paketet.
Viktigt är det ju med att se till så att servomotorerna är inkalibrerade (ifall man har klimator).
av ruffe
*pettson* skrev:
Sparkz skrev:Men var inte det bara upp till chassinummer 002000-nånting som hade det lilla paketet? DVS en 93'a måste ha det stora?
Tydligen monterades dom återstående gamla paketen när inget annat fanns att tillgå, har aldrig sett nåt chassienummer på det hela. Men enklast är fortfarande att ta ur paketet om han inte är nöjd och på så sätt både se vilket paket det är och åtgärda om där är problem så som antingen byta till ett större (ifall det är lilla) eller spola paketet.
Viktigt är det ju med att se till så att servomotorerna är inkalibrerade (ifall man har klimator).
Jag har problem med värmen på min 92:a också.
Är det svårt att ta ut paketet, finns det instruktioner att tillgå nånstans?
Och var tittar man var det är urkarvat nånstans?
av *pettson*
ruffe skrev:
*pettson* skrev:
Jag har problem med värmen på min 92:a också.
Är det svårt att ta ut paketet, finns det instruktioner att tillgå nånstans?
Och var tittar man var det är urkarvat nånstans?
Antar att instruktioner finns i närmaste haynes bok?.. Vad gäller karvningen så är det i mellanväggen man får ta lite. Men som tidigare läsare påpekat så gäller det tidiga 850 92.. inte senare.(har hittat uppgift så långt nu iallafall)

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hello Forum. Min XC60 2010 23500 mil blir öve[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]