Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 855
Hej !
Jag kör en 855 -96 som drar lite väl mycket olja, fyller väl 1,5liter på 1000mil. Ser ej någon rök bakom, olja syns i luftfiltret??,olja syns i anslutning vevhusvent-insug, vevhusventilationen ej tät när man provblåser, men funderar på om oljeavskiljaren kan var orsaken.

Om nån har någon ide´ eller erfarenhet att dela med sig så är jag tacksam.
av bytoken
låter som ganska vanlig olje förbrukning, väldigt många 850 drar olja.
av 855
Är ovan med motorer som drar olja.
Det som jag tycker är konstigt är oljan i luftfiltret. Ser ut som det kommer från sidan där intagen till luftpump och tomgångsluftsventil är.
av *pettson*
855 skrev:Är ovan med motorer som drar olja.
Det som jag tycker är konstigt är oljan i luftfiltret. Ser ut som det kommer från sidan där intagen till luftpump och tomgångsluftsventil är.
renoverings reglerna säger att den får dra upp till 1 liter per 100 mil.. innan det anses vara ett allvarligt problem.. :wink: Dock så.. anser ioförsej jag själv att när den drar kanske 1 liter på 3-400 mil så är det dags att kika över det..
Turbo däremot drar så olika eftersom oljeförbrukningen beror på hur hårt man belastar den. Att ha laddtrycket högt och ofta avspeglas ganska omgående i mängden olja.. :wink:

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]