Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gelakent
Har en läderratt på min V70 som börjar kännas klibbig när man håller på den, ganska så irriterande när man måste göra snabba rattrörelser. Har försökt att göra ren ratten men får den inte bra. Tipps mottages tacksamt. Kent
Användarvisningsbild
av Ramon
Testa med att doppa en mirakeltrasa i en hink med ljummet vatten och grön såpa i. Skruva ur vattnet så att trasan endast är fuktig. Kanske är klibbig ett tag efter, kanske några timmar, men sen så borde det vara bättre. Den gröna såpan är skonsam mot läder och plastdetaljer inne i kupén och ger en "nybilsdoftkänsla". Testa ifall detta funkar. Återkom gärna ifall det blev bättre eller inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
gelakent skrev:Har en läderratt på min V70 som börjar kännas klibbig när man håller på den, ganska så irriterande när man måste göra snabba rattrörelser. Har försökt att göra ren ratten men får den inte bra. Tipps mottages tacksamt. Kent
det var tilverknings fel på en serie rattar, du har nog en sån.
av gelakent
CarMan skrev:det var tilverknings fel på en serie rattar, du har nog en sån.
Är inte detta något iså fall som skulle ha rättats till av volvo själva på service. Har precis köppt bilen och alla service är gjorda på volvo?
av Blue
Har precis samma problem med min -00.
Pratade med en kille som är proffs på reparationer och färgning av bilinredning, läder och vinyl.
Han säger att det är ett vanligt problem på de här bilarna och beror helt enkelt på ett undermånligt material. Inte mycket att göra åt alltså.
Användarvisningsbild
av CarMan
gelakent skrev:
CarMan skrev:det var tilverknings fel på en serie rattar, du har nog en sån.
Är inte detta något iså fall som skulle ha rättats till av volvo själva på service. Har precis köppt bilen och alla service är gjorda på volvo?
det är ett sådan fel som byttes gratis om man sa till om det under garanti tiden, som var någor förlängd för detta fel, men nu kan jag inte tänkamig att du kan få ett öre i hjälp.
av gelakent
Ramon skrev:Testa med att doppa en mirakeltrasa i en hink med ljummet vatten och grön såpa i. Skruva ur vattnet så att trasan endast är fuktig. Kanske är klibbig ett tag efter, kanske några timmar, men sen så borde det vara bättre. Den gröna såpan är skonsam mot läder och plastdetaljer inne i kupén och ger en "nybilsdoftkänsla". Testa ifall detta funkar. Återkom gärna ifall det blev bättre eller inte.
Provade med olika sätt att göra ren den men problemet är inte att det hade kommit något på ratten som var klibbigt utan ratten var klibbig i sig, tydligen av tillverkningsproblem/taskig kvalitet. Den förlängda garantin fanns i tre år så där var det kört men jag fick 15% i rabatt på en ny, inte mycket men bättre än inget när en ny kostade drygt 2500:- innan rabatten. Vilken skön känsla det var med en ny.
av Ricaro
Rattmuff är ju ett alternativ. :D

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]