MatjesillV70 skrev:Hej,
Samlar mod att byta en glappande styrled, läst lite på fordon och så beskrivs specialverktyg - behövs det till V70 -99? Jag antog att det räcker med rejäl nyckel och rörtång typ. Har någon något vettigt att säga?
Jag bytte på min -00 (smi styrväxel) med rörtång. Men man bör försöka hålla emot på kuggstången med u- eller skiftnyckel så att pinjongen inte tar så mycket stryk av vridmomentet. Har för mig att det fanns platta ytor på stången i ena änden. Försiktigt förstås så man inte skadar finishen. Fyra händer är ett klart plus
Jag tog i så jag blev blå med rörtången men fick inte loss inre leden.. förrän jag värmde den med varmluftspistol så att loctiten mjuknade.. plopp
Förmodligen är det skonsammare för styrväxeln att använda adapter och slående mutterdragare, då hjälper ju tyngden i kuggstången till med att hålla emot i stället för att pinjongen ska ta hela momentet.. Och så försvinner risken att man böjer kuggstången
Passa på att smörja upp kuggstång och pinjong med MoS2-fett, rattar man fullt höger så kommer de flesta kuggarna ut. Nya damasker förstås, de gamla lär vara rätt sköra. Jag fick inte dit det inre clipset på damaskerna, använde rejäla buntband i stället.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65400 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..

Ny kupefläkt monterad, nytt batteri inköpt
