Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av christer_pers
Bytte mitt högra framhjulslager i somras. Nu "viner" det som tusen och jag tänkte att Biltema kanske kan ge mig ett nytt lager men det visade sig att Biltema har stoppat all försäljning av dessa lager senaste dagarna och innestående butikslager är returnerade. Jag skulle dock få pengarna tillbaka. Men vart ska jag nu köpa lager???

På vänster sida bytte jag för 2 år sedan. Även det Biltema. Det viner inte men det är rätt glapp.
av sjölander
Nu blir man ju lite skakis.

Böt till BT lager höger fram för ca 2månader sedan på min v70 tdi-98.

Art 74-094. Det finns fortfarande kvar på webbsidan. Gällde det inte dessa lager måntro....

Tacksam om någon vet eller tror sej veta.
av *pettson*
sjölander skrev:Nu blir man ju lite skakis.

Art 74-094. Det finns fortfarande kvar på webbsidan. Gällde det inte dessa lager måntro....

Det gäller lager som har centrumbult. Inte mutter på drivaxeln.
094 är ett vanligt lager som 850 också har.
Med andra ord lager som inte står i listan längre.. Som S60,S80 osv..
av sjölander
*pettson* skrev:
sjölander skrev:Nu blir man ju lite skakis.

Det gäller lager som har centrumbult. Inte mutter på drivaxeln.
094 är ett vanligt lager som 850 också har.
Med andra ord lager som inte står i listan längre.. Som S60,S80 osv..

Tack Pettsson.

Du har prexis räddat min jul känns det som. Nu behöver jag "bara" göra rent dieselvärmaren i helgen.

God jul till er alla.
av bromsoket
hejsan alla, jag skulle köpa höger framhjulslager på biltema idag men fick en hel "klump" typ hela satsen där lagret satt i pressat redan för 530:- spänn, har inte tagit isär nåt på bilen än men man blir lite skeptisk till att det är rätt grejer då jag läser i andra trådar där man bara bytt självaste lagret och inte hela paketet, Har biltema ändrat konceptet så man inte behöver pressa i nåt lager längre?? detta gäller alltså en 850-93:a
Användarvisningsbild
av #27
bromsoket skrev:hejsan alla, jag skulle köpa höger framhjulslager på biltema idag men fick en hel "klump" typ hela satsen där lagret satt i pressat redan för 530:- spänn, har inte tagit isär nåt på bilen än men man blir lite skeptisk till att det är rätt grejer då jag läser i andra trådar där man bara bytt självaste lagret och inte hela paketet, Har biltema ändrat konceptet så man inte behöver pressa i nåt lager längre?? detta gäller alltså en 850-93:a
Jag tror att du har fått rätt man byter hela navet..

Lite tips inför bytet..
http://www.backspegeln.com/tips_drivaxel.asp
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hade du bara läst två inlägg över ditt så hade du sett att på 850 är det lugnt. Du har drivaxeln med en stor mutter (vad är det, M20?) som håller ihop lagret. De nyare (99-) har en liten M10-bult.
Och du har rätt lager. Dra muttern med 120Nm + 60º
Användarvisningsbild
av niklas gson
*anders* skrev:Finns det några fler som tycker att Volvo S70 (99:a) har dåliga hjullager. Jag fick byta vänster framhjulslager redan efter 7500 mil och på höger sida efter 10700 mil. Till råga på allt är nu vänster framhjulslager trasigt igen efter endast 3400 mil. Verkligen extremt korta livslängder. Alla byten av lagren har gjorts av Bilia. Jag tycker att medianlivslängden för ett hjullager bör vara åtminstone 20000 mil.
har bytt v70 98 15000 mil ..stoppade dit ett biltema höll 400 mil.fick penagrna tillbaka.stoppade dit ett nytt av annat fabrikat har snart rullat 400 mil inga problem än så länge..har en teori varför dom går sönder tror inte att orginalet e dåligt men därimot biltemas var då bara skit för det var över sommaren.men åter till teorien..det bildas rost mellan huset i aluminium o lagret som spänner ihop lagret så det slits ut i förtid så jag rekomenderar att rengöra o kolla så det nya lätt går ner i huset utan att spänna.smörja in lagrets utsida med kopparpasta så det inte blir rost .skruva ihop..det e min teori av det hela....
av bromsoket
#27 skrev:
bromsoket skrev:hejsan alla, jag skulle köpa höger framhjulslager på biltema idag men fick en hel "klump" typ hela satsen där lagret satt i pressat redan för 530:- spänn, har inte tagit isär nåt på bilen än men man blir lite skeptisk till att det är rätt grejer då jag läser i andra trådar där man bara bytt självaste lagret och inte hela paketet, Har biltema ändrat konceptet så man inte behöver pressa i nåt lager längre?? detta gäller alltså en 850-93:a
Jag tror att du har fått rätt man byter hela navet..

Lite tips inför bytet..
http://www.backspegeln.com/tips_drivaxel.asp
tack så mycket, bra bilder, då är det bara att byta skiten i helgen!!!

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]