Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CurtG
I min S70 -2000 sitter ett Volvo original startbatteri med kapacitetsangivelse 520A / 90 min.

Är det något nytt? Vad betyder det? Jag är van att det uppges exv 60 Ah (Amperetimmar).

Vad skall sitta i min S70 om man uttrycker sig i Ah?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kapaciteten anges fortfarande i Ah, men det står inte alltid på batteriet längre.
520A är köldstartström (CCA, Cold Cranking Amps) Batteriet kan leverera 520 A i 30 s vid -18ºC.
90 Min är nog reservkapacitet, hur länge du kan plocka ut 25 A innan spänningen sjunker under 10,5 V. (Kanske var nån temperatur inblandad där med...)

Ditt batteri har nog 55 eller 60 Ah, sen finns det ett på 70 och ett ännu större. Dieslar har minst 70, Taxi och utryckningsfordon brukar ha det största.

Volvo har höjt priserna på sina batterier rätt rejält, så jag är inte lika fast i min övertygelse att köpa original som jag var innan...
av CurtG
Sparkz skrev:Kapaciteten anges fortfarande i Ah, men det står inte alltid på batteriet längre.
520A är köldstartström (CCA, Cold Cranking Amps) Batteriet kan leverera 520 A i 30 s vid -18ºC.
90 Min är nog reservkapacitet, hur länge du kan plocka ut 25 A innan spänningen sjunker under 10,5 V. (Kanske var nån temperatur inblandad där med...)

Ditt batteri har nog 55 eller 60 Ah, sen finns det ett på 70 och ett ännu större. Dieslar har minst 70, Taxi och utryckningsfordon brukar ha det största.

Volvo har höjt priserna på sina batterier rätt rejält, så jag är inte lika fast i min övertygelse att köpa original som jag var innan...
- Ok, då fattar jag. Tack för info.
I min förra bil, en 245 i 40.000 mil, körde jag längre med Biltemas batteri än originalet. Har iofs varmgarage och ingen extrautrustning . .
Nuvarande S70 har nu gått 15.000.

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]