- ons 26 feb 2025, 19:45
#1603097
Jag har en 850 glt 20v automat 92:a.
Mitt problem är att den har lätt för att surna. Tomgången blir orolig när den är varm och går upp och ner. Skulle åka en kort bit häromdagen och ville inte stänga av den, märkte efter en stund att tomgången lät väldigt ojämn. Upp i varv en sekund och ner till runt 500 en sekund osv. När jag skulle åka iväg dog den tjugo meter fram. Därefter får jag kämpa med startgas och till slut startar den mot sin vilja.
När bilen körs så går den som ett skott och låter fint, den startar klockrent när den inte är sur.
Jag har reagerat tidigare på att tempmätaren ligger lågt och kommer aldrig över 1/3del.
Kan det vara så att choken inte släpper pga defekt tempgivare, eller skulle det märkas även vid högre farter? Har letat efter trasiga vakuumslangar utan resultat men vet inte riktigt vart jag ska leta.
Är helt okunnig med motorer men vill gärna lära mig nu när jag har en mekvänligare bil.
Någon som känner igen problemet?
Mitt problem är att den har lätt för att surna. Tomgången blir orolig när den är varm och går upp och ner. Skulle åka en kort bit häromdagen och ville inte stänga av den, märkte efter en stund att tomgången lät väldigt ojämn. Upp i varv en sekund och ner till runt 500 en sekund osv. När jag skulle åka iväg dog den tjugo meter fram. Därefter får jag kämpa med startgas och till slut startar den mot sin vilja.
När bilen körs så går den som ett skott och låter fint, den startar klockrent när den inte är sur.
Jag har reagerat tidigare på att tempmätaren ligger lågt och kommer aldrig över 1/3del.
Kan det vara så att choken inte släpper pga defekt tempgivare, eller skulle det märkas även vid högre farter? Har letat efter trasiga vakuumslangar utan resultat men vet inte riktigt vart jag ska leta.
Är helt okunnig med motorer men vill gärna lära mig nu när jag har en mekvänligare bil.
Någon som känner igen problemet?
Senast redigerad av 2 Johananas, redigerad totalt 0 gång.