Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johananas
Jag har en 850 glt 20v automat 92:a.
Mitt problem är att den har lätt för att surna. Tomgången blir orolig när den är varm och går upp och ner. Skulle åka en kort bit häromdagen och ville inte stänga av den, märkte efter en stund att tomgången lät väldigt ojämn. Upp i varv en sekund och ner till runt 500 en sekund osv. När jag skulle åka iväg dog den tjugo meter fram. Därefter får jag kämpa med startgas och till slut startar den mot sin vilja.

När bilen körs så går den som ett skott och låter fint, den startar klockrent när den inte är sur.

Jag har reagerat tidigare på att tempmätaren ligger lågt och kommer aldrig över 1/3del.
Kan det vara så att choken inte släpper pga defekt tempgivare, eller skulle det märkas även vid högre farter? Har letat efter trasiga vakuumslangar utan resultat men vet inte riktigt vart jag ska leta.

Är helt okunnig med motorer men vill gärna lära mig nu när jag har en mekvänligare bil.

Någon som känner igen problemet?
Senast redigerad av 2 Johananas, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Sätt 2 fingrarna på termostathuset, kan du hålla kvar dom mer än 2 sek. är motorn inte varm. Testa efter ett du kört någon mil.
av Johananas
Tack Lennart E för tipset, och förlåt för sent svar.

Jag har hittat och fixat källorna till problemen.
Jag gjorde rent tomgångs motor och spjällhus, spjällhuset var ganska smutsigt och de små hålen var igensatta. Bilen rök, vinylhandske över oljelocket blev som en ballong, olja läckte ut här och där i motorutrymmet och avgaserna luktade oförbränd bensin/olja så jag bytte även vevhusventilationen. Stoppet som bidrog alla felen satt i flamfällan, det hade rejält med koks. Den kommer nu upp i temperatur när den är stillastående, men den sjunker till "tjugo över" när jag kör, vet inte om det är ett problem dock.
av Johananas
Tack! Nu har jag bytt termostat och nu kommer den upp i temp fint!

Efter allt jag har gjort tycker jag att den går riktigt fint, men till mitt förtret så upptäckte jag att det ryker ur oljestickan när man lyfter den på tomgång. Det ryker på ganska bra.

När jag fixade vevhusventilationen så bytte jag oljefälla och slangen med flamfällan och där tog jag bort flamfällan. Jag tyckte det såg rent ut i nedersta hålet i blocket, jag stack in ett helt buntband utan problem eller något klet. Det övre hålet i blocket gjorde jag inte mycket med. Så är det någonstans jag har missat så är det i blocket känns det som. Blåste igenom de mindre slangarna. Hur kontrollerar/rengör man bäst hålen i blocket?

Jag tycker ändå det borde vara ventilationen när bilen känns såpass frisk i övrigt. Den dricker inte olja och jag tror inte den dricker vatten, jag har inte kört så mycket sedan jag bytte termostaten, den gjorde iaf inte det innan.

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]