Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tog äntligen ut min bil på ett försiktigt varv i Lördags. Hade värmt upp motorn och dagen innan, men i praktiken haft farmaren och stå sedan ungefär årsskiftet. Hade kollat vätskemängderna och laddat startbatteriet fullt ett par dagar tidigare. Tog in på på macken för att fylla däckena och allt snurrade på felfritt, stängde och startade motorn utan problem.
Några kilometer därpå, stannade jag för att springa några ärenden, men då jag kom tillbaka till bilen, ville hon inte starta längre. Motorn drog runt och försökte finna fyr, men spann bara tomt. Försökte alla tänkbara trick, men inget funkade, så eftersom jag stog på bötesplats, så blev jag tvungen att beställa bärgningsbil. Jag skickade kärran till närmaste serviceställe, några kvarter bort. Min misstanke var att kanske bensinpumpen hade sagt upp kontraktet eftersom jag stog i en lätt uppförsbacke och tänkte mig att motorn kanske inte får bensin. Bensinpumpen surrade igång emellanåt då jag vred nyckeln på ON-läge.

Nu idag (Månfag) hörde jag efter med servicestället och de menade att bensinpumpen var okej, men nyckeln som jag hade lämnat med dem bet inte. Felkoden var "körspärr", så de bad mig hämta min reservnyckel ifall bilen skulle starta med den. Det är alltså frågan om två manuella nycklar, ingendera FOB. Tog mig därpå till servicestället och prövade själv vrida igång bilen med reservnycklen, men nu knackade bara systemet, tydligen då på grund av körspärren. Hela grejen är mystisk med tanke på att centrallåset fungerade via att öppna förardörren och ljuset i dörren men jag kunde inte få något liv i motorn eller expempelvis trycka igång radion. Testade batteriladdningen med min laddare och den visade att batteriet höll dryga 11V spänning och det kan knappast ha gått tomt under några dagar.

Så, bilen tände och startade inte längre efter några starter och släckningar i Lördags, men systemet kände ändå igen nyckeln ännu förrän bärgningsbilen for iväg med henne. Nu Måndag menar de att det inte var något fel på bensinpumpen och tydligen känner inte systemet igen någondera nyckeln. Det enda jag kan ge som ledtråd är att kärran stog några månader under en mild vinter, men startade som sagt först felfritt några gånger, ända tills allt detta nu.

Lite pirrig om att de försöker hitta på något fanstyg på servicestället för att flisa mig, eftersom de menade att de inte hade påträffat något liknande och ämnar fortsätta felsöka imorgon, men det hela verkar lite ineffektivt om de bara kom sig så långt att be om reservnyckeln idag...

Har ni måntro några motsvarande erfarenheter och/eller idéer om vad jag borde och kan förvänta mig här, eller hur jag kommer från denna punkt till att kunna lita på att bilen startar under framtida äventyr?
S70, batteri/el-fel

Kan man testa dem och se om de är hela elle[…]

För mycket camber 940.

Går det att hitta kortare men i övrigt […]

-99 V70 2.5T ojämn tomgång

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &oum[…]

Beställt hem olja för ett "mell[…]