Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En 40 olja är ganska tjock, jämfört med 20 eller 30 som är vanligare. Var och en gör som dom vill, men en sak som jag absolut inte gör, jag kör aldrig 2 säsonger med samma olja.
Jo förresten, med båten gör jag det. Den står stilla hela vintern och vi kör bara 4 -8 tim. Om året. Rekommenderad bytesintervall är 50 tim. Suzuki rekommenderar mineral eller delsyntetisk olja, står tydligt i boken ej syntetisk olja. Motorn är en 90 hk 4-cyl. DOHC 16V med sekventiell insprutning. Typ som vilken bilmotor som helst......
rd350 skrev:Kort svar, A3/B4 5w-40. Aldrig nån "tjockare" olja i volvos alu-motorer.
Finns ingen bra anledning att välja 5W40 över någon annan A3/B4 viskositet dok.
Ja förutom att 5w40 är vanligt förekommande då.

Alla A3/B4 har över 3.5 mPa i HTHS.
lennarte skrev:0W är för väldigt kall väderlek (under -30°). Men rekommenderas också för nyare bilar för att få ner bränsleförbrukningen någon cl/mil. 5W är mer standard en olja idag. På din motor är det inte så noga vilken olja/kvalitet du använder, alla oljor som säljs idag är överlägsen det som fanns när din bil var ny. Har den rullat mer än 20-25000 mil är det kanske bättre med 10W olja. Ju mera mil desto högre siffra efter "strecket". Så över 40000 mil kanske det är bättre med en 10W - 40 eller 15W - 50 olja.
:-o Nu är du ute och cyklar, vill du ta död på motorn i förtid så är det nog en bra idé!
0W-30 eller 0W-40 är att rekommendera oavsett miltal. Min daily driver 35000 mil B5254S går utomordentligt bra på 0W40, har även kört 0W-30 tidigare. Finns ingen anledning att köra dessa Volvo 5-cyl på annat än detta. Brukar byta efter 1000 mil. Helt tyst i motorn, snustorr, inte ett läckage. Jag kör även rödblock på 0W-40, det är inga problem heller. Häller i 0W-40 i alla 5-cyl och rödblock oavsett miltal, har inte råkat ut för något haveri och alla motorer går utmärkt. Kör på märkesolja, det är inte så farligt mycket dyrare än Feltema-olja. Många gubbar som lever kvar på 50-talet där man måste ha tjockaste olja som går att få tag på i motorerna. Nu får det vara slut på villfarelser gällande oljan.
Vilken sidokjol är detta?

Grymt, tack borde vara något av dom :-)

Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lut[…]

Ja att de nya beläggen hänger upp sig p&[…]

Sådan oxid kan även uppstå p&arin[…]