Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thebarbarian
mmm det skulle jag också vara intresserad av.....
Användarvisningsbild
av Fraz
Det finns ju några chipp ute på marknaden.
Chipp, luftfilter och avgas så går man nog från 170hk till ca 200hk.
Men det är dyrt när man inte kör med turbo, då e det ju lite enklare..
Användarvisningsbild
av Ronny_89
Fraz skrev:Det finns ju några chipp ute på marknaden.

mm har funtat på chip men lite för dyst som sagt:/ har 2,5 tums system från katt och sportluftfilter ialla fall:D men om man skulle plana oppen elr nått hur mycke ska man ta och ger de nån större efekt??
av *pettson*
För att få rätta siffrorna får du nog dra ned dom till 185hk med chip/filter och avgas... Sen är det bara frågan om i vilken region pållarna ligger?
Menar högre toppeffekt är ju inget som egentligen på nåt sätt gör bilen snabbare eller starkare vid körning. Däremot mera effekt vid dom varvtalen man åker på gör ju att bilen blir starkare och körbarare.

En effektkurva som ger säg.. 185hk vid 5200rpm.. är ju inte ett dugg bättre maskin än en som ger 165hk vid samma varvtal..
För att maskinen ska vara trevlig och ge bra med skjuts vid körning så ska den börja ge effekt och vrid vid kanske 2800rpm... DET är svårare vid chipning av en sugis..
Användarvisningsbild
av Fraz
*pettson* skrev:
För att få rätta siffrorna får du nog dra ned dom till 185hk med chip/filter och avgas... Sen är det bara frågan om i vilken region pållarna ligger?
Menar högre toppeffekt är ju inget som egentligen på nåt sätt gör bilen snabbare eller starkare vid körning. Däremot mera effekt vid dom varvtalen man åker på gör ju att bilen blir starkare och körbarare.

En effektkurva som ger säg.. 185hk vid 5200rpm.. är ju inte ett dugg bättre maskin än en som ger 165hk vid samma varvtal..
För att maskinen ska vara trevlig och ge bra med skjuts vid körning så ska den börja ge effekt och vrid vid kanske 2800rpm... DET är svårare vid chipning av en sugis..
Stämmer säkert de du skriver, har aldrig trimat sugis så jag en novis i området.
Har bara kört turbo + trim, såg på någon sida lite snabbt där dom skrev ca 200hk på en 170hk femma, men hittar inte sidan nu..
av *pettson*
Fraz skrev:
*pettson* skrev:

Stämmer säkert de du skriver, har aldrig trimat sugis så jag en novis i området.
Har bara kört turbo + trim, såg på någon sida lite snabbt där dom skrev ca 200hk på en 170hk femma, men hittar inte sidan nu..
Jo men att fixa 30hk genom att justera tändningen och bränslet samt ett bättre filter och avgas låter jag nog bli att tro på..tyvärr..
Det går ju utmärkt på dagens motorer men då är bilens effekt helt enkelt sänkt när den går på den lägre effekten. Och följdaktligen är då den högre effekten den rätta för motorn. Så ligger det inte riktigt till tyvärr med en vanlig GLT av lite äldre modell.
Användarvisningsbild
av Ronny_89
ok då vet jag lite mer, de får vell duga med de hk som är i den just nu då. men senare blire nog att turbo konvertera :D
av *pettson*
Ronny_89 skrev:ok då vet jag lite mer, de får vell duga med de hk som är i den just nu då. men senare blire nog att turbo konvertera :D
Finns en gammal sats att köpa, dock vet jag inte hur regbar den är. Men satsen kostade DÅ 35000kr.. Vill minnas det var GIK som sålde den?

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]