- tis 25 dec 2007, 12:23
nån som har några bra tips på att småtrimma en 20 v? :D
850 Raggare:D
Moderator: Moderatorer
Fraz skrev:Det finns ju några chipp ute på marknaden.
Chipp, luftfilter och avgas så går man nog från 170hk till ca 200hk.
Men det är dyrt när man inte kör med turbo, då e det ju lite enklare..
Fraz skrev:Det finns ju några chipp ute på marknaden.För att få rätta siffrorna får du nog dra ned dom till 185hk med chip/filter och avgas... Sen är det bara frågan om i vilken region pållarna ligger?
*pettson* skrev:Stämmer säkert de du skriver, har aldrig trimat sugis så jag en novis i området.Fraz skrev:Det finns ju några chipp ute på marknaden.För att få rätta siffrorna får du nog dra ned dom till 185hk med chip/filter och avgas... Sen är det bara frågan om i vilken region pållarna ligger?
Menar högre toppeffekt är ju inget som egentligen på nåt sätt gör bilen snabbare eller starkare vid körning. Däremot mera effekt vid dom varvtalen man åker på gör ju att bilen blir starkare och körbarare.
En effektkurva som ger säg.. 185hk vid 5200rpm.. är ju inte ett dugg bättre maskin än en som ger 165hk vid samma varvtal..
För att maskinen ska vara trevlig och ge bra med skjuts vid körning så ska den börja ge effekt och vrid vid kanske 2800rpm... DET är svårare vid chipning av en sugis..
Fraz skrev:Jo men att fixa 30hk genom att justera tändningen och bränslet samt ett bättre filter och avgas låter jag nog bli att tro på..tyvärr..*pettson* skrev:Stämmer säkert de du skriver, har aldrig trimat sugis så jag en novis i området.Fraz skrev:Det finns ju några chipp ute på marknaden.För att få rätta siffrorna får du nog dra ned dom till 185hk med chip/filter och avgas... Sen är det bara frågan om i vilken region pållarna ligger?
Menar högre toppeffekt är ju inget som egentligen på nåt sätt gör bilen snabbare eller starkare vid körning. Däremot mera effekt vid dom varvtalen man åker på gör ju att bilen blir starkare och körbarare.
En effektkurva som ger säg.. 185hk vid 5200rpm.. är ju inte ett dugg bättre maskin än en som ger 165hk vid samma varvtal..
För att maskinen ska vara trevlig och ge bra med skjuts vid körning så ska den börja ge effekt och vrid vid kanske 2800rpm... DET är svårare vid chipning av en sugis..
Har bara kört turbo + trim, såg på någon sida lite snabbt där dom skrev ca 200hk på en 170hk femma, men hittar inte sidan nu..
Ronny_89 skrev:ok då vet jag lite mer, de får vell duga med de hk som är i den just nu då. men senare blire nog att turbo konvertera :DFinns en gammal sats att köpa, dock vet jag inte hur regbar den är. Men satsen kostade DÅ 35000kr.. Vill minnas det var GIK som sålde den?
Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]