Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rasmus855
Hej!

Har en tyskregistrerad Volvo 855 T5-R som jag kommit över helt random. Denna bilen har stått i ett skjul på ett sommarställe här i Sverige i ca 10-11 år. Eftersom det är ett dödsbo så har jag tyvärr inte lyckats hitta de tyska papprena på bilen. Dom kallas Fahrzeugbrief & verkar vara helt omöjliga få ut nya av dessa i Tyskland om man inte är ”riktiga” ägaren.

Bilen är i bruksskick men verkligen inte redo att ”slaktas” som reservdelsbil. Är det någon på detta forum som har en idé om vad man kan göra för att lyckas regga in en sån här?

Byta identitet på fordonet & sånt vet jag ju redan…

Tacksam för alla tips
av Lövet
Rasmus855 skrev:Har en tyskregistrerad Volvo 855 T5-R som jag kommit över helt random. Denna bilen har stått i ett skjul på ett sommarställe här i Sverige i ca 10-11 år. Eftersom det är ett dödsbo så har jag tyvärr inte lyckats hitta de tyska papprena på bilen. Dom kallas Fahrzeugbrief & verkar vara helt omöjliga få ut nya av dessa i Tyskland om man inte är ”riktiga” ägaren.
Utan fahrzuegbrief kan du ju inte bli ägare till bilen ens.....så hur är den din? ;) Spontant behöver du leta upp arvtagaren till bilen och försöka få hjälp där.
Bilen har registrerats som exporterad av gamla ägaren i tyskland till en köpare som var han ”själv” i Sverige om du förstår hur jag menar. Antagligen tänkte han regga in den i Sverige gissar jag. Vi har pratat med dödsboförvaltaren & dom kan tyvärr inte hjälpa oss. Dödsboet har ingen som gjort anspråk på sakerna så väldigt mkt saker har slängts & några fordon har körts till skroten. Av ren tillfällighet så kom jag över den här & vet nu egentligen inte riktigt vad som gäller eller vad man kan göra med den.

Jag hittar ingen ansökt ursprungskontroll på det chassinumret här i Sverige & inga briefa verkar finnas här eller i Tyskland…
av Lövet
Rasmus855 skrev:Bilen har registrerats som exporterad av gamla ägaren i tyskland till en köpare som var han ”själv” i Sverige om du förstår hur jag menar. Antagligen tänkte han regga in den i Sverige gissar jag. Vi har pratat med dödsboförvaltaren & dom kan tyvärr inte hjälpa oss. Dödsboet har ingen som gjort anspråk på sakerna så väldigt mkt saker har slängts & några fordon har körts till skroten. Av ren tillfällighet så kom jag över den här & vet nu egentligen inte riktigt vad som gäller eller vad man kan göra med den.

Jag hittar ingen ansökt ursprungskontroll på det chassinumret här i Sverige & inga briefa verkar finnas här eller i Tyskland…
Tråkigt. Du gör i alla fall rätt som försöker rädda den. :-)
Krävs nog en ganska stor insats, men om du har följande dokument kan det vara värt ett försök att ansöka om ursprungskontroll.
Kvitto/köpekontrakt från affären med dödsboet.
Exportbevis.
Tillverkarintyg (COC).

Hej, jag har en fråga, kan balansaxlarna l&[…]

Är v70 d2 2013

Halvljus

Har ingen felkodsläsare. Problemet start[…]

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna upp[…]