Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av leVolvo
Hej! Jag har ett problem som jag undrar om någon har en lösning på. Äger nu en V70 från -99, bensin 140 HK. Den går som en gud men motorlampan har tänts några gånger och felkoden antyder VVT solenoiden. Den ser original ut och verkar inte fungera eller gå att ta isär för rengöring så jag köpte en ny. Kontakten behöver då bytas och när man läser trådar ska det finnas märkning "1 och 2" vilket jag inte hittar på den nya ventilen.

Jag undrar nu om det faktiskt spelar roll hur man polvänder VVT ventilen? En solenoid per definition borde ju inte det spela någon roll tänker jag. Tacksam för alla synpunkter och hoppas det inte finns 1000 trådar redan med samma fråga som jag inte hittat..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag gissar bara, så fort det handlar om en solenoid så brukar man ha en "släckdiod" som ska ta hand om energin som lagrats i induktansen när man stänger av matningen.
En sån släckdiod skulle teoretiskt kunna sitta inbyggd i solenoiden och isåfall spelar polariteten roll. Men den kan lika gärna sitta i styrdonet..
Det finns också solenoidlösningar där man har någon form av permanentmagnet inbyggd och då spelar polariteten roll, nu tror jag inte det är så just här.

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]