Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tacksam
Hej, handbromsen tappar lätt spänning/grepp. Den justeras men det dröjer inte länge förrän den behöver dras åt med handbromsspaken allt högre upp och tar lite dåligt ändå. Jag har fått vajern bytt och även dess bromsbelägg (tror jag att det var). Ibland har justeringen gjorts för hårt och då tar det i och det gnisslar lite från och till (märkligt nog mer när jag tankat fullt men det kommer väl en högre tyngd på då). Nu har det börjat gnissla litegrann igen samtidigt som ett gammalt problem med att de sätter sig/hakar upp sig om bilen står parkerad en lite längre stund (detta uppstår mest på höger sida verkar det som). Det händer även om jag står i en backe och rullar framåt och handbromsen dras åt att det kan komma ett klonk innan bromsen går i (kanske att de satt sig och släpper då med). Jag har även ett litet klinkande ljud från vänster bak om man trycker ned bilen till och från men om man drar åt handbromsen mer så låter det inte så mycket.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det låter som expandrarna i bromstrummorna rostat fast, sitter mellan backarna och det är dit vajern går. Du ska aldrig justera handbromsen vid spaken utan den ska justeras i bromstrummorna. Du får plocka isär handbromsen i bromstrummorna helt och smörja upp allt. Släppa tillbaka justeringen vid spaken helt och justera ut bromsbackarna i bromstrummorna först. Allra sist justerar du spakens läge.
Användarvisningsbild
av Erik Å
På bromssköldarna sitter 4 st präglade "knoppar" som handbromsbackarna ska glida på. Sköldarna rostar och knopparna övergår till "kratrar" som backarna fastnar i.
bromssköld.PNG
bromssköld.PNG (199.84 KiB) Visad 861 gånger
Kolla också att backarna in har nött ett spår på klossen längst ner, isåfall får man fila ytorna släta
viewtopic.php?f=16&t=154538&start=20#p1367488

Sen tenderar det att bli en rostkant på insidan av trumman som backarna kan fastna i (eller lägga sig på då man justerar och då blir det fel) den slipar man bort med Dremel eller nåt.

Expandermekanismen behöver smörjas upp med några års mellanrum annars kärvar den ihop och behöver bytas

Om man inte har justerbara distanser mellan backarna (där satt där H-formade stansade plåtbitar från fabrik) så skaffar man sådana.
Finns hos Vparts mm. https://vparts.se/se/justeringsskruv-fo ... -xc90.html

Arbetsgången för justering: Slacka wirarna genom att skruva ur justerskruven vid spaken ett par varv, skruva isär distanserna (peta med smal mejsel genom hålet i skivan) tills respektive skiva börjar gå trögt, släpp sen 3 "knäpp" på respektive distans, och till sist finjustera skruven vid spaken tills den tar på lagom höjd.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Erik Å skrev:Om man inte har justerbara distanser mellan backarna (där satt där H-formade stansade plåtbitar från fabrik) så skaffar man sådana.
Uh.... källa på det? För mig veterligen har samtliga 85x70 justerskruvar... 7/900-serien däremot, har det inte.
Däremot kan ju även dom rosta ihop. Går i 99% av fallen relativt enkelt att åtgärda så klart.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]