Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1596017
I morse efter jag kört cirka 15km hostade bilen till ganska häftigt, hände några gånger och motorn stannade, alla lampor på instrumentbrädan började lysa. Lamporna slockande också. Jag fick vrida av tändningen och sen starta igen, det var ganska skrämmande upplevelse då det är beckmörkt på en landsväg utan belysning.

Med nöd och näppe lyckades jag ta mig in på en rastplats. Det luktade illa och rök mycket, jag stannade bilen men såg inga fel. Jag undrar om det som rök och stank var överflödig bensin som tagit sig ut i avgasröret, om det inte tänt på alla cylindrar. Jag kollade runt bilen men såg inga uppenbara fel, efter 5-10 minuter startade jag och åkte hem i 60km/h.

Den hackar nu vid gaspådrag när man har bilen i friläge, den hackar och stöter när man accelererar också. Den hade ju ett släng av det sistnämda för ett tag sen men det gick över, men jag tror det är samma problem som är tillbaka fast värre nu.

Jag tror det är nånting med tändningssystemet som givit upp nu. Rotor, fördelarlock, kablar, stift, tändmodulen. Det första jag kan testa är väl silvertejp runt kablarna (på ändan mot tändstiftet). Ska ta bilder på rotor och fördelarlock också, jag tyckte rotorn såg lite väl asig ut förra gången jag tittade på den.
#1596022
Det har också slagit mig att topplockspackningen kan vara felet då det kom rök, men då vet jag inte om den borde hacka å bete sig som den gör? Det går väl att kolla på oljan fast den såg bra ut då jag bytte för några veckor sen och nivån i tanken är stabil i flera veckor nu.

Tar gärna emot rekommendationer på nya stift annars.
NGK BKR6ETUC med tre elektroder, eller Bosch Super Plus med fyra elektroder? Eller Volvo OEM, min lokala affär har visst dessa
Bild
#1596032
Du kan ju känna på kompressionen genom att vrida runt vevaxeln för hand. Borde väl märkas om trycket pyser över till kylsystemet :-)
Jag åker på Volvo originalstift (de på bilden) men nu har jag ju en V70 -00. Hursomhelst, prisskillnaden till andra fabrikat med okänd funktion är rätt försumbar ;-)
#1596046
Jag är ju ganska säker detta är problemet. Då jag tog av fördelarlocket föll rotorn lös, den sitter bara fast med en av tre skruvar...

Bild

Bild

Insidan av fördelarlocket annars:
Bild

Jag tror ju detta är hela felet egentligen och inget annat... Även om tändkablarna är från 1996 och sannolikt är mångt och mycket här original.

Jag drog ju åt dom hårt men det hjälpte inte verkar det som, får ta lite loctite.
#1596190
Igår körde jag till jobbet och hem igen, men väl nästan hemma hackade den till på nytt i lägre växlar. Efter jag kom hem provade jag starta den efter den stått 10 minuter och nu ville den inte orka gasa upp utan hackade på låga varv. Tog min andra bil och åkte till stan, köpte OE av fördelardosa, rotor och tändstift. Har nu bytt alla, tändstiften såg alla OK ut, de var Bosch med 4 elektroder så ej original.

Men den gråa plasten på kablarna, som jag inte köpte då de ej hade OE kablar, de var inte lika bra i skick. 4 av 5 hade en spricka i mitten där diameter blir större. Så jag har tillfälligt fixat dom genom att linda eltejp och sen vulkaniserande tejp bara för säkerhets skull.

Bild

Bild

Plockade ihop allt igen och for ut på en testtur på en mil och allt verkar nu funka, för tillfället. Hoppas det håller tills jag kan få hem nya kablar.
OM RYSSEN KOMMER

Kanske det blir lite lugnare i Ukraina ett tag nu.[…]

val av dimension däck

Glöm inte bort att lastindex inte får […]

B230A konvertering

Det är det ingen som sagt heller, du sa dock[…]

Meet Women Seeking Spontaneous Adventures in Your[…]