Nova-66 skrev:sedan får jag köra på starten i några minuter med lite gas så går den som vanligt,ibland stannar den flera gg per dag ibland kan jag köra en hel dag utan att den stannar,ibland när den står på tomgång så går ner i varv sen hostar den till o varvar upp för att sen gå som vanligt,nån som har nån ide?/Kjell
Hva med motorvask,har du hatt dette ganske nylig??

Jeg har hatt samme problem med min 850 gle 93 mod.Det viste seg at det hadde kommet fukt ned i pluggkontaktene,dette så man da ledningene var perget av en gråfarge nederst inn til pluggkontaktene.Dette ble tørket med en tørr klut,siden har problemet vært løst for meg.Legger ellers ut en link du kan sjekke fra en vel vitende volvomann her i lillestrøm.
Jeg har vært borti liknende symptomer som du beskriver, og da har feilen
> vært vann/olje i "brønnene" for tennpluggene i toppen som har gitt overslag.
> Siden den har vært på service har de kanskje sjekket dette, men jeg nevner
> det for sikkerhets skyld siden du nettopp har foretatt motorvask mener
> jeg...
>
> Noe annet jeg har vært borti er at rotoren har løsnet fra festeplata si i
> kamakselen, eventuelt at hele festeplata har løsnet. Da blir den svært
> ustabil før den stopper helt.
>
> Begge feilene ovenfor er i motorens høyspentsystem og gir dermed ikke
> feilkoder. Velkjent for en habil bilmekaniker, men en lærling el. kan ha
> oversett det.
>
> Det er mye mulig at symptomene skyldes flere feil, men et sted må man jo
> begynne. Eller så er Volvomotoren en stabil konstruksjon og feilene som
> oppstår er oftest relatert til en av motorens mange elektriske givere. Også
> bensinpumpe og bensinpumperele kan ta kvelden på en såpass gammel bil.
>
> En siste ting jeg vil nevne i farten er tomgangsventilen som styrer
> lufttilførselen ved tomgang. Den har en svakhet på de eldste modellene, og
> må som regel byttes etter en stund. Volvo hadde en utvidet garanti på denne,
> men den er selvsagt forlengst utløpt.
>