Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Victorl84
Hej! Har en V70 automat 140hk från 97 som strular ibland. Har inga varningslampor som lyser, och inga felkoder vad jag vet. Problemet är att den typ 3ggr utav 10 strular med att starta. Ibland kan jag vrida nyckeln, startmotorn går runt, men stannar plötsligt, som om nån satt ett spett mellan kuggarna.
Ibland kan jag vrida på nyckeln, och den tuggar fint på starten hur länge som helst, dock utan att starta. Vrider jag av och provar igen så startar den dock direkt. Oftast startar den dock direkt, och problemen kommer oavsett om den är varm eller kall.

Har i ärlighetens namn inte gett bilen särskilt mycket kärlek de senaste åren, men den fick lite nya tänddelar för ett halvår sedan typ, men det gjorde ingen skillnad. Har även bytt kamaxellägesgivare till en jag hade liggande, utan resultat. Bilen går fint i motor och växellåda annars.
Har försökt googla fram symptom på en kass växellägesgivare, men hittar inget som verkar stämma överens med mina problem.

Nån som har nåt bra tips? Mvh Victor.
Användarvisningsbild
av Svanis
Då du ibland har problem med startmotor och andra gånger inte -men startar ej ändå.
Då bör man leta efter gemensamma nämnare, jag gissar på tändningslåset.

Prova trycka nyckeln åt olika håll så kanske glapp visar sig.
Hej! Nu när du säger det så minns jag att tändningslåset har glappat ibland. Bilen startar då som vanligt, men blinkers och vissa andra grejer fungerar inte. Har även märkt att bilen inte går att starta i neutral ibland.
Jag hade en 855 där den inte startade ibland på första försöket.
Min slutsats efter visst sökande var att bränsletrycket i ledningarna försvann när den stått en längre stund.

När du vrider på tändningen så går bränslepumpen någon sekund bara, med det var inte tillräckligt för att bygga upp trycket.
Då spelar det ingen roll hur länge du kör på startmotorn, motorn måste starta för att pumpen skall gå igen.

Jag lyckades inte hitt a varför den tappade trycket, alla bränsleledningar såg OK ut, lyckades inte heller få fram om det fanns en backventil någonstans.

Mitt trick var att vrida på tändningen två gånger innan jag startade bilen. och led med problemet.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]