R-pimpad 855 GLT -97 skrev:*pettson* skrev:R-pimpad 855 GLT -97 skrev:jepp, låter riktigt! hade nyss exakt samma problem. 380 spänn för lagret, plus jordens arbete! Inget för novisen, det krävdes en del krafttag med lite kralligare verktyg o nåra små påhittigheter, men bra o billigt blev det...
;)
hmm jordens arbete?.. Att släppa en drivknuts mutter, lossa en spindelled och skruva ur 4 bult?..
...hm, vet inte hur lagren sitter fast i dina spindelleder för när jag bytte på en renault 19 fick jag byta yttre lagerbaner och hela lagret, och det fodrades en jädrans manick för att pressa ur lagret! på volvon kanske det är lättare, vet ej, har inte behövt byta ännu.... (peppa peppa, ta i trä)
För att göra det enkelt i din bedömning..
Man pressar inte lagren på volvo...
Det är en hel lagerhubb som sitter med 4 bultar som byts.. Så sitter mina framhjulslager i min volvo... och alla volvo nyare än 1992..
Bak är det EN Mutter som håller hela lagerhubben.. Inte heller där använder man en avdragare..
Att du fick använda jordens arbete för den renault 19 du lagade är för att du inte använde rätt metod helt enkelt..
Det finns ingen som helst anledning att pressa ur ett lager 99% av tiden..
Dom flesta lager som är pressade går i två bitar när du tar isär själva medbringaren ifrån spindeln. Vad du gör sen är att lossa låsringen.. torkar ur allt fett. Tar fram Mig/Magsvetsen lägger en fet söm på varje lagerbana på insidan av lagret... mycket värme med mindre tråd.
Vad som nu händer är att lagret krymper, och det krymper rejält. Om nu inte lagerbanan trillar ur av sej själv så får du ta fram lilla hammaren.. Knacka en gång så är det klart.
Sen gäller rengöring av lagerhålet.. Slipa ifrån rost och annat men ALLTID för hand. Aldrig nåt annat. Vi ska inte ta bort mera material än rosten. Ta nu lite VASELIN, inget annat än VASELIN, och smörj kanten på lagret med, ta även och smörj kanten in i lagerhålet.. Nu går det utmärkt att pressa i lagret med en mycket mindre kraft. Sätt in låsringen efter dej så är det klart. Vaselinet försvinner av sej självt när det blir lite vatten som kommer in osv. Det är inte nåt permanentsmörjande medel, utan ett tillfälligt smörjande medel. Följer man dom här rutinerna vid ett byte så är det en fröjd att byta lager..
Alternativet för vaselin är att du går och lägger ditt lager i frysen en timma innan.. när det är dags att montera så lägger du lagret på plats och så går det till och med att montera det med en mässingsdorn och en hammare..(om man saknar press).
Så svårigheterna vid montering av det mesta.. bestäms av fantasi, erfarenhet och tillgången på verktyg...