Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hebbe31
Har ett missljud från framvagnen.

Misstänker hjullagret med ej säker.
Märker ingen skillnad vid rattutslag, ljudet ändras ej.
Ljudet ökar med hastigheten, ej beoende av motorvarv.
Låter högre vid vissa hasigheter.
Dämpas något om jag bromsar lätt.
Känner vibrationer i pedalerna.

Någon som har något bra sätt att felsöka??
eller är det bara börja byta lager mm och hoppas på det bästa...
Ljudet blir sämre och sämre ju mer man åker.
av *pettson*
Hebbe31 skrev:Har ett missljud från framvagnen.

Misstänker hjullagret med ej säker.
Märker ingen skillnad vid rattutslag, ljudet ändras ej.
Ljudet ökar med hastigheten, ej beoende av motorvarv.
Låter högre vid vissa hasigheter.
Dämpas något om jag bromsar lätt.
Känner vibrationer i pedalerna.

Någon som har något bra sätt att felsöka??
eller är det bara börja byta lager mm och hoppas på det bästa...
Ljudet blir sämre och sämre ju mer man åker.
hissa och snurra halvsakta på hjulen.. känn samtidigt noga på fjädrarna.. darrar det så är det ett lager.. så enkelt är det..
Användarvisningsbild
av R-pimpad 855 GLT -97
jepp, låter riktigt! hade nyss exakt samma problem. 380 spänn för lagret, plus jordens arbete! Inget för novisen, det krävdes en del krafttag med lite kralligare verktyg o nåra små påhittigheter, men bra o billigt blev det...
;)
av *pettson*
R-pimpad 855 GLT -97 skrev:jepp, låter riktigt! hade nyss exakt samma problem. 380 spänn för lagret, plus jordens arbete! Inget för novisen, det krävdes en del krafttag med lite kralligare verktyg o nåra små påhittigheter, men bra o billigt blev det...
;)
hmm jordens arbete?.. Att släppa en drivknuts mutter, lossa en spindelled och skruva ur 4 bult?..
Användarvisningsbild
av R-pimpad 855 GLT -97
*pettson* skrev:
R-pimpad 855 GLT -97 skrev:jepp, låter riktigt! hade nyss exakt samma problem. 380 spänn för lagret, plus jordens arbete! Inget för novisen, det krävdes en del krafttag med lite kralligare verktyg o nåra små påhittigheter, men bra o billigt blev det...
;)
hmm jordens arbete?.. Att släppa en drivknuts mutter, lossa en spindelled och skruva ur 4 bult?..
...hm, vet inte hur lagren sitter fast i dina spindelleder för när jag bytte på en renault 19 fick jag byta yttre lagerbaner och hela lagret, och det fodrades en jädrans manick för att pressa ur lagret! på volvon kanske det är lättare, vet ej, har inte behövt byta ännu.... (peppa peppa, ta i trä)
av *pettson*
R-pimpad 855 GLT -97 skrev:
*pettson* skrev:
;)
...hm, vet inte hur lagren sitter fast i dina spindelleder för när jag bytte på en renault 19 fick jag byta yttre lagerbaner och hela lagret, och det fodrades en jädrans manick för att pressa ur lagret! på volvon kanske det är lättare, vet ej, har inte behövt byta ännu.... (peppa peppa, ta i trä)
För att göra det enkelt i din bedömning..
Man pressar inte lagren på volvo...
Det är en hel lagerhubb som sitter med 4 bultar som byts.. Så sitter mina framhjulslager i min volvo... och alla volvo nyare än 1992..
Bak är det EN Mutter som håller hela lagerhubben.. Inte heller där använder man en avdragare..
Att du fick använda jordens arbete för den renault 19 du lagade är för att du inte använde rätt metod helt enkelt..
Det finns ingen som helst anledning att pressa ur ett lager 99% av tiden..
Dom flesta lager som är pressade går i två bitar när du tar isär själva medbringaren ifrån spindeln. Vad du gör sen är att lossa låsringen.. torkar ur allt fett. Tar fram Mig/Magsvetsen lägger en fet söm på varje lagerbana på insidan av lagret... mycket värme med mindre tråd.
Vad som nu händer är att lagret krymper, och det krymper rejält. Om nu inte lagerbanan trillar ur av sej själv så får du ta fram lilla hammaren.. Knacka en gång så är det klart.
Sen gäller rengöring av lagerhålet.. Slipa ifrån rost och annat men ALLTID för hand. Aldrig nåt annat. Vi ska inte ta bort mera material än rosten. Ta nu lite VASELIN, inget annat än VASELIN, och smörj kanten på lagret med, ta även och smörj kanten in i lagerhålet.. Nu går det utmärkt att pressa i lagret med en mycket mindre kraft. Sätt in låsringen efter dej så är det klart. Vaselinet försvinner av sej självt när det blir lite vatten som kommer in osv. Det är inte nåt permanentsmörjande medel, utan ett tillfälligt smörjande medel. Följer man dom här rutinerna vid ett byte så är det en fröjd att byta lager..
Alternativet för vaselin är att du går och lägger ditt lager i frysen en timma innan.. när det är dags att montera så lägger du lagret på plats och så går det till och med att montera det med en mässingsdorn och en hammare..(om man saknar press).

Så svårigheterna vid montering av det mesta.. bestäms av fantasi, erfarenhet och tillgången på verktyg...
Användarvisningsbild
av R-pimpad 855 GLT -97
*pettson* skrev:
*pettson* skrev: hmm jordens arbete?.. Att släppa en drivknuts mutter, lossa en spindelled och skruva ur 4 bult?..
Det är en hel lagerhubb som sitter med 4 bultar som byts.. Så sitter mina framhjulslager i min volvo... och alla volvo nyare än 1992..
Bak är det EN Mutter som håller hela lagerhubben.. Inte heller där använder man en avdragare..
Att du fick använda jordens arbete för den renault 19 du lagade är för att du inte använde rätt metod helt enkelt..
Dom flesta lager som är pressade går i två bitar när du tar isär själva medbringaren ifrån spindeln. Vad du gör sen är att lossa låsringen.. torkar ur allt fett. Tar fram Mig/Magsvetsen lägger en fet söm på varje lagerbana på insidan av lagret... mycket värme med mindre tråd.
Vad som nu händer är att lagret krymper, och det krymper rejält. Om nu inte lagerbanan trillar ur av sej själv så får du ta fram lilla hammaren.. Knacka en gång så är det klart.
Sen gäller rengöring av lagerhålet.. Slipa ifrån rost och annat men ALLTID för hand. Aldrig nåt annat. Vi ska inte ta bort mera material än rosten. Ta nu lite VASELIN, inget annat än VASELIN, och smörj kanten på lagret med, ta även och smörj kanten in i lagerhålet.. Nu går det utmärkt att pressa i lagret med en mycket mindre kraft. Sätt in låsringen efter dej så är det klart. Vaselinet försvinner av sej självt när det blir lite vatten som kommer in osv. Det är inte nåt permanentsmörjande medel, utan ett tillfälligt smörjande medel. Följer man dom här rutinerna vid ett byte så är det en fröjd att byta lager..
Alternativet för vaselin är att du går och lägger ditt lager i frysen en timma innan.. när det är dags att montera så lägger du lagret på plats och så går det till och med att montera det med en mässingsdorn och en hammare..(om man saknar press).

Så svårigheterna vid montering av det mesta.. bestäms av fantasi, erfarenhet och tillgången på verktyg...
oki, :shock: *generad* alltid lika informativt att tala med dig. Det är av denna anledning jag är medlem här... Ditt svar var MYCKET informativt! Jag försökte nästan på det viset, men hade vid tillfället ingen svets, försökte värma den gamla banan genom att skära med vinkelslipen så mycket det gick, men all rost och korrosion var för mycket bara...
Dock hade jag inga problem att få i det nya eftersom jag slipade bra och hade faktiskt i, håll i dig, lite handkräm... he he

Men som sagt; tycker om att lära mig de bästa sätten. Du ska ha tack för tipsen! mvh:Johan
av *pettson*
*pettson* skrev:
R-pimpad 855 GLT -97 skrev: ...hm, vet inte hur lagren sitter fast i dina spindelleder för när jag bytte på en renault 19 fick jag byta yttre lagerbaner och hela lagret, och det fodrades en jädrans manick för att pressa ur lagret! på volvon kanske det är lättare, vet ej, har inte behövt byta ännu.... (peppa peppa, ta i trä)

oki, :shock: *generad* alltid lika informativt att tala med dig. Det är av denna anledning jag är medlem här... Ditt svar var MYCKET informativt! Jag försökte nästan på det viset, men hade vid tillfället ingen svets, försökte värma den gamla banan genom att skära med vinkelslipen så mycket det gick, men all rost och korrosion var för mycket bara...
Dock hade jag inga problem att få i det nya eftersom jag slipade bra och hade faktiskt i, håll i dig, lite handkräm... he he

Men som sagt; tycker om att lära mig de bästa sätten. Du ska ha tack för tipsen! mvh:Johan
Japp här finns mycket att lära.. Som till exempel att du själv skapade ditt problem.. :wink:
*försökte värma den gamla banan genom att skära med vinkelslipen så mycket det gick, men all rost och korrosion var för mycket bara... *
Det är såhär att vi svetsar inte för att värma lagerbanan. En lagerbana som är varm är svälld. Nästan alla metaller längdar sej av värme.. och krymper av kyla.. Du värmde banan. Det gör att den blir större och sitter fast hårdare.. Det är ett av problemen om du till exempel vill ha bort en mutter.. Du försöker värma MUTTERN.. men hålla bulten kall.. Värmer man länge då.. tja då värms ju både bult och mutter och insatsen är bara förlorad tid..
Att man använder svetsen är för att svetsfogen i sej krymper när den svalnar.. Och det är en fruktansvärd kraft i en svetsfog. Det gör att när lagerringen svalnar så krymper den ihop så mycket som svetsfogen klarar att dra ihop den. Därför går det alltså inte att *värma* bort en lagerbana som är invändig. Däremot en lagerbana som är yttre går bra att värma bort. Precis som en mutter/ bult.. med förhållningen att lagerbanan ska bli varm.. inte axeln.
När du ska lossa inre lagerbanan som sitter kvar på medbringaren så är det många som slår med en dorn eller hugg mejsel. Det är förlorad tid och kraft.
Ta rondellen.. slipa ett spår diagonalt genom lagerbanan du ska inte komma igenom riktigt.. SEN tar du hammaren och en huggmejsel och klappar till en gång. Voila! nu är lagerbanan spräckt och går att ta bort för hand. :wink:

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]