Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berraberra
#1580936
Hej!
Ny på forumet även om jag har ägt min bil ett litet tag nu. Köpte en bil med lite fel på som jag tänkte " det där kan jag fixa!".
Men motorkodslampan avlöser sig med nya felkoder så fort som jag löst en.
Det började med felkoden "Canister purge valve" (minns ej numret på denna) vilket visade vara sig så lättlöst som en kontakt som inte satt i.

När detta var löst så kom nästa felkod "232 long term fuel trim idling". Lyckades även hitta felet på denna, en vakuumslang som var alldeles röten och som hade släppt från sitt fäste.
Körde med bilen drygt 10 mil innan lampan tändes igen "men va fan jag som trodde att jag fixat det". När jag kopplade in datorn fick jag se en ny felkod: "EFI-443 Three way catalytic converter (TWC) efficiency". Är det så som misstänker att det kan vara katalysatorn? Eller finns det andra saker som jag kan kolla? Förra ägaren sa att det inte var original katalysator men det är ingenting som jag tar gift på.
Har en dator där jag kan koppla upp mig med VOL-FCR, är det några parametrar som jag kan köra live och därigenom få något resultat för att peka mig i rätt riktning?

Vänliga hälsningar
Björn
Senast redigerad av 1 Berraberra, redigerad totalt 0 gånger.
av Berraberra
#1580975
Hade hoppats på något annat som inte kostar riktigt lika mycket att byta.. Bilen är lågmilad, 16500 mil har den rullat om det spelar någon roll.
Är det någon mer som har input?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1580982
Eftermarknads katalysator är inte så fruktansvärt dyra. Finns både modell anpassat och universal (behövs svets ibland)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1580986
443 är från bakre sonden. Bakre sondens ENDA uppgift är att avgöra om katten fungerar som den ska eller ej. Det har noll och ingen betydelse för FUNKTIONEN av bilen(eller dess avgasrening). Den är dessutom en riktig gnällspik ibland...
Så, om inte miljölampan lyser skulle jag helt enkelt ignorera det tills den kuggar på avgasprovet på bes. :-)
av Berraberra
#1582806
Har bestämt mig för att byta den bakre sonden om det är den som gör att det blir felkoder det är alltid skönare att åka i en bil utan lampor :) Det verkar däremot vara lite av en djungel där ute med val av lambdasond. Försökte mig en titt under bilen men det var väldigt svårt att se vad det var för lambda som redan satt men den främre är iaf en Bosch.
Passar det med denna eller måste det vara ännu mer specifikt för min bil?
https://www.mekonomen.se/lambdasond-uni ... h-12657316
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1582845
Det finns (minst) 2 typer av lambdasonder. Regelsond och Diagnossond. Den främre är en regelsond, den bakre är en diagnossond.
Dom exakta tekniska skillnaderna mellan typerna vet jag inte, men som namnen antyder har dom helt olika syften, och således kan man inte använda en regelsond som diagnossond eller vice versa.

Exakt hur kinkiga dessa bilar är på märken osv på den bakre(diagnos) sonden vet jag inte heller, men den främre - regelsonden - är väldigt kinkigt.

Hur som, det är inte "bara en lambdasond" du ska ha, utan du ska isf ha specifikt den bakre sonden - en diagnossond.
Jag är dock tveksam till att det är något fel på den nuvarande... Det hör till ovanligheterna, faktiskt. Den är extremt gnällig, det är den, men så har den alltid varit sen bilen byggdes.
av SubMarine
#1582856
Du skriver att bilen eventuellt inte har original katalysator. Vad sitter där? Har du en katt som inte renar tillräckligt så får du ju denna koden. Jag har haft dåliga erfarenheter med katalysatorer på 100-200 cpsi på min V70. Där har det blivit felkod efter ett antal mil eller kanske snarare lätta driftsfall där temperaturen gissningsvis blir för låg i katalysatorn.

Jag testade att flytta byta plats på ett par[…]

Frågor om bränslepumpen V70-02a

Jag funderar på att ersätta själva[…]

Ute i motorrummet sitter en led (kommer inte ih&ar[…]

Vi som beställt EX90

Idag har jag äntligen provkört EX90 f&[…]