Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pelen
Det har börjat lysa en lampa på instrumentpanelen, den sitter bredvid servicelampan. Orange bakgrund med en grön trekant i och så är det en symbol som ser ut som ett upp o nervänt Y, nån som vet vad denna innebär för fel?
Användarvisningsbild
av calle_g
Det är lambda-lampan (det upp- och nervända y-et du beskriver är den grekiska bokstaven lambda) du fått å lysa och den visar att något är tok i motorelektroniken/avgasreningen. När den lyser så finns alltid (I alla fall med ODBII diagnos men det kom på -96 och framåt) en felkod att läsa. Kan inte hur det funkar på -94 men det står säkert någonstans.
Kan nämna att den är mycket känslig, har fått min att lysa vid tre vitt skilda tillfällen (under 11.000 mil totalt) bara genom att få "kärringstopp". I mitt fall har den slocknat av sig själv efter två-tre dagar.
av lehe
prova läsa av diagnostikuttaget , finns säkert någon gammal tråd om detta
av pelen
calle_g skrev:Det är lambda-lampan (det upp- och nervända y-et du beskriver är den grekiska bokstaven lambda) du fått å lysa och den visar att något är tok i motorelektroniken/avgasreningen. När den lyser så finns alltid (I alla fall med ODBII diagnos men det kom på -96 och framåt) en felkod att läsa. Kan inte hur det funkar på -94 men det står säkert någonstans.
Kan nämna att den är mycket känslig, har fått min att lysa vid tre vitt skilda tillfällen (under 11.000 mil totalt) bara genom att få "kärringstopp". I mitt fall har den slocknat av sig själv efter två-tre dagar.
Vart lika på min slocknade efter 2 dar
av dartpro
På min bil (850 turbo-94) så tänds den lampan pga knackningssensorn, kan vara något glapp. Den brukar slockna efter ett par dagar. Tråkigt när turbotrycket försvinner när varningslampan är tänd!

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]