- tis 07 dec 2010, 22:24
#474216
Det behövs massor med ändringar av metaller, plaster och gummi i insprutnings-, bränsle- och ventilsystemet för att garantera livslängden!!
Visst, man kan köra ett par tusen mil, men sedan kan motorn helt enkelt vara skrot. Etanol är riktigt elak mot de normala materialen i bränslesystemet på "vannliga" bilar. Värst är det runt 20-30% etanol, dvs runt 40% E85, resten BF95.
/greenbay
magnus. skrev:Har även läst en intervju med en utvecklare på Saab, där ställdes frågor om Etanolens "frätande" effekt på slangar, bensinpumpar o dylikt, och vilka special material som Saab använde för att undvika detta slitage.Om detta är sant skulle jag bestämt vilja avråda ALLA från att köpa en etanolsaab.
Kommer inte ordagrant ihåg hans svar, men han menade att något sådant ökat slitage inte var påvisat och inga speciella material användes.
Det behövs massor med ändringar av metaller, plaster och gummi i insprutnings-, bränsle- och ventilsystemet för att garantera livslängden!!
Visst, man kan köra ett par tusen mil, men sedan kan motorn helt enkelt vara skrot. Etanol är riktigt elak mot de normala materialen i bränslesystemet på "vannliga" bilar. Värst är det runt 20-30% etanol, dvs runt 40% E85, resten BF95.
/greenbay
V70-00, V50-12, XC60-17Peugeot Expert-02, V70-12,Toyota Avensis-99,V50-08,C70-01,V50-06, 854-94,745-88,245-91,-83, Amazon-64, 244-79 turbo,Ford Granada-79,Toyota Cressida-81,Saab 900 T-80,Toyota Starlet-83, 142-68, 244 Turbo-81